Hoe Apple's nieuwe privacy update impact kan hebben op je marketing inspanningen

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser
- Leestijd 4 minuten -

Apple is onlangs begonnen met de uitrol van de nieuwe privacyfuncties van iOS 15, waaronder Mail Privacy Protection. Deze update is een grote stap voorwaarts voor de privacy van klanten, maar kan ook gevolgen hebben voor jouw marketingactiviteiten, met name e-mailmarketing. Ik breng je op de hoogte van deze update en delen bronnen om je voor te bereiden op de verandering.

Wat is de verandering?

Apple's nieuwe mobiele besturingssysteem (iOS15) is op 20 september gelanceerd en zal in de komende maanden worden uitgerold, en het bevat verschillende privacy-gerelateerde wijzigingen. Op een hoog niveau:

  • Mail Privacy Protection voorkomt dat afzenders kunnen zien of en wanneer een ontvanger een e-mail opent in Apple Mail. Ook wordt het IP-adres van de ontvanger verborgen, zodat verzenders zijn locatie niet kunnen bepalen.
  • Met Hide My Email kunnen gebruikers unieke, willekeurige e-mailadressen delen die worden doorgestuurd naar hun persoonlijke inbox wanneer ze hun persoonlijke e-mailadres privé willen houden.
Deze wijzigingen zijn van invloed op alle aanbieders van e-maildiensten die e-mails versturen naar Apple Mail-gebruikers.
 
Hoe werkt Mail Privacy Protection?

Vandaag de dag gebruiken e-mail providers zoals HubSpot tracking pixels in e-mails om informatie te verzamelen over de mailactiviteiten van klanten. Als gebruikers van Apple Mail kiezen voor deze nieuwe update, worden hun IP-adres en locatie verborgen en kunnen verzenders niet meer zien wanneer en of ze een e-mail hebben geopend.

Wat betekent dit voor marketeers op korte termijn?
  • De open rates kunnen aanzienlijk stijgen zonder dat de daadwerkelijke betrokkenheid verandert. Als onderdeel van de veranderingen zal Apple namens zijn gebruikers trackingpixels laden. Dat betekent dat deze pixels veel vaker zullen worden geladen, ongeacht of de ontvanger de e-mail daadwerkelijk opent. In wezen zal Apple e-mails namens zijn gebruikers "openen". Als gevolg hiervan zullen de open-metriekgegevens in HubSpot waarschijnlijk aanzienlijk worden opgeblazen voor toekomstige verzendingen, en andere processen die afhankelijk zijn van open tracking kunnen ook in het gedrang komen. Gebruikers kunnen de open rate metric in HubSpot blijven gebruiken, maar we raden het gebruik ervan af voor kritische processen en rapporten.
  • Realtime e-mailtactieken die afhankelijk zijn van IP-gebaseerde locatie zullen minder effectief zijn. Tijdzone-verzendingen bijvoorbeeld, die IP-adressen gebruiken om de locatie te bepalen en de verzendtijden af te stemmen op de unieke locatie van elke ontvanger, werken mogelijk niet meer voor Apple Mail-gebruikers.
  • Het openen van e-mail kan worden verspreid over meerdere contactpersonen, ook al gaat het om dezelfde persoon. Met "Verberg mijn e-mail" kunnen gebruikers valse, willekeurige e-mailadressen aanmaken om hun persoonlijke e-mailadressen af te schermen voor verzenders. In de praktijk betekent dit dat er verschillende "contactpersonen" kunnen zijn die een e-mail openen, ook al bestaat er maar één persoon.
Wat betekent dit voor marketeers op de lange termijn?

Hoewel de nieuwe functie je marketingtactieken kan veranderen en op korte termijn wat buikpijn kan veroorzaken, is deze ontworpen om betere ervaringen voor al onze klanten te creëren, en dat is altijd een goede zaak. Je klanten op de eerste plaats zetten is waar het bij inbound allemaal om draait, en het is een concept dat HubSpot al sinds hun oprichting voorstaat. Simpel gezegd, als je klanten 'winnen', 'win' jij ook.

Deze update kan een belemmering vormen voor je vermogen om je e-mails nauwkeurig te targeten op basis van locatie en zal de openpercentages van je e-mails opblazen - aangezien de e-mails vooraf door Apple zullen worden geladen. Andere marketingactiviteiten die afhankelijk zijn van open tracking, zoals het bijhouden van lijsten en workflows, zullen ook gevolgen hiervan ondervinden.

Wat kan je hieraan doen?

Overall, blijf doen wat je aan het doen bent. Blijf op koers met je marketing. Richt je op het creëren van geweldige content en boeiende ervaringen voor je publiek. Als het gaat om de veranderingen bij Apple, houd dan je open statistieken voor e-mail in de gaten, met dien verstande dat die er in de toekomst anders uit kunnen zien. Verleg je focus naar andere, betrouwbaardere statistieken die de werkelijke betrokkenheid beter weergeven, zoals kliks en replies. En controleer je downstream-marketingprocessen (bijv. lijstsegmentering, automation) die afhankelijk zijn van open tracking.

Weet je niet zeker waar je moet beginnen? 

Gebruik deze checklist om te begrijpen hoe jouw HubSpot tools beïnvloed kunnen worden door deze verandering, en houd in gedachten hoe je bedrijf afhankelijk is van 'open-rate' en locatie-gebaseerde targeting. Voor processen zoals lijstsegmentatie en automatisering, overweeg een audit uit te voeren en je criteria aan te passen. Overweeg voor metrics het gebruik van betrouwbaardere engagement-metrics zoals 'click-rate' of 'reply-rate'.

Het productteam van HubSpot is actief aan het bekijken hoe zij deze verandering binnen HubSpot's eigen e-mail-tool kunnen aanpakken, en we zullen je op de hoogte houden van eventuele updates.

Blog berichten

Gerelateerde artikelen.

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

4 Effectieve SEO-tips voor advocatenkantoren

- Leestijd 4 minuten -

Het verkrijgen van nieuwe zaken wordt steeds competitiever. Je kan niet...

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Hoe gebruik je 'lead nurturing' workflows bij advocatenkantoren?

(leestijd 8 minuten)

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

4 stappen voor het creëren van klantpersona's voor je advocatenkantoor

- leestijd 4 minuten -
Effectieve juridische marketing begint met strategie. Een sterke basis...
Read more