Blogs over Inbound Marketing

Een landingsspagina maken: 15 punten om dubbel te checken

Geschreven door Hanno Driesser | 03-05-2020

- Leestijd 4 minuten -

Of je nu voor de eerste keer of de miljardste keer een landingspagina instelt, je kunt makkelijk iets vergeten.

Het is slechts één soort pagina op je website, maar er zijn veel bewegende items die je nodig hebt om te jongleren. Sommige van die bewegende items zijn belangrijker dan andere. Als ze verloren gaan in het bouwproces, kun je waardevolle conversies verliezen.

Een van de beste manieren om er zeker van te zijn dat je je alles de revue hebt gepasseerd bij het maken van een landingspagina, is om een ​​checklist bij de hand te hebben voor alle dingen die je moet doen. Op die manier kun je op elk moment dat je een landingspagina wilt publiceren, een snelle scan van alle essentiële onderdelen uitvoeren om elke landingspagina te optimaliseren voor het genereren van de leads waar jouw bedrijf van afhankelijk is.

Wil je een checklist om je landingspagina's te maken? Blijf dan lezen. We zullen de essentiële elementen voor je schetsen die je op jouw landingspagina 'moet' hebben voordat je hem publiceert.

Houd er rekening mee dat deze controlelijst een springplank is - er zijn een aantal andere bedrijfs- en technologiespecifieke stappen die je moet nemen om je landingspagina's te optimaliseren voor succes, maar je komt een heel eind met deze 15 punten.

Hoe bouw je een landingspagina
  1. Maak een kop met bruikbare, value-driven woorden.
  2. Zorg ervoor dat de kop overeenkomt met jouw bron-copy.
  3. Schrijf een sub-header die het voordeel van het "aanbod" bondig beschrijft.
  4. Schrijf een tekstkopie die scanbaar, scrollbaar en dwingend is.
  5. Optimaliseer de paginatitel, URL en metabeschrijving voor search.
  6. Voeg een afbeelding toe die gebruikers laat zien wat ze te zien krijgen na het invullen van het formulier voor de landingspagina.
  7. Optimaliseer de alt-tekst van je afbeelding.
  8. Zorg ervoor dat je lead-capture-formulier de juiste lengte heeft.
  9. Pas je verzendknop aan.
  10. Sta je formulier toe om progressieve profilering aan te bieden voor terugkerende bezoekers.
  11. Zorg ervoor dat de inhoud van je landingspagina de "blink test" doorstaat.
  12. Verwijder de bovenste navigatie menubalk.
  13. Maak je paginalay-out responsive op mobiele apparaten.
  14. Zorg ervoor dat je slimme inhoud logische personalisatietokens bevat.
  15. Stel een bedankpagina en / of kickback-e-mails in.
Inhoud landingspagina

Dit gedeelte is gewijd aan alle inhoud die je op de landingspagina plaatst, namelijk de copy, afbeeldingen en vorm. Het is een ingezoomde weergave van de elementen die je voor de landingspagina maakt. Voor problemen met grotere afbeeldingen, zoals de lay-out van de landingspagina of gebruikerservaring, gaat je naar de onderstaande gedeelten.

1) Maak een kop met bruikbare, value-driven woorden.

De kop van jouw landingspagina is net als elke andere kop - het zou mensen moeten verleiden iets te doen. In dit geval vult dat iets het formulier op de landingspagina in. Zorg ervoor dat jouw exemplaar actiegerichte woorden gebruikt die de waarde van de "aanbieding" achter de landingspagina aangeven. Vergelijk bijvoorbeeld "Gratis controlelijst: jouw handleiding voor het optimaliseren van Facebook-advertenties" naar "Facebook Ads Ebook." De eerste is veel aantrekkelijker.

2) Zorg ervoor dat de header overeenkomt met jouw bronkopie.

Hoe komen mensen naar jouw landingspagina? Je wilt ervoor zorgen dat de copy op jouw landingspagina overeenkomt met de copy bij de verwijzende bron. Als jouw verkeer bijvoorbeeld afkomstig is van iemand die op jouw blog op een CTA (call to action) heeft geklikt, moet je een vergelijkbare taal gebruiken in je header die je in jouw CTA heeft gebruikt. De verwijzende bron bepaalt de verwachtingen van wat er op jouw landingspagina staat - laat mensen niet doorklikken en daarna teleurgesteld zijn.

3) Schrijf een sub-header die het voordeel van het aanbod bondig beschrijft.

Zie jouw sub-header als een meer praktische uitbreiding van jouw header. Je header moet pakkend zijn en toch indicatief zijn voor wat mensen krijgen door het invullen van het formulier. Jouw sub-header is een veel minder opvallende slogan - het is heel duidelijk wat het voordeel van het aanbod is. Dus als jouw kop "Gratis controlelijst: jouw handleiding voor het optimaliseren van Facebook-advertenties" is, zou jouw sub-header er als volgt uitzien: "Leer alles wat meer verkeer, leads en klanten uit Facebook knijpt".

4) Schrijf een tekstkopie die scanbaar, scrollbaar en dwingend is.

De volgende is de daadwerkelijke body-kopie van jouw landingspagina. Mensen zouden dit gedeelte van jouw landingspagina niet hoeven te lezen om te weten waar jouw aanbod over gaat - de kop en sub-header zouden dat moeten bereiken. Maar als ze meer informatie over het aanbod willen, is de body copy de plek om het te vinden. Er is geen vaste lengte op de kopie - zorg ervoor dat deze informatief en aanlokkelijk is, maar toch gemakkelijk te scannen.

Bullit-points kunnen helpen met scanbaarheid. Denk er ook aan om jouw paragrafen op slechts een paar zinnen te houden - dat zal mensen op jouw mobiel helpen, in het bijzonder, om door jouw pagina te bladeren. Als je hulp nodig heeft bij het informatief en uitnodigend maken van jouw exemplaar, kan je hier een checklist voor de copy van de landingspagina krijgen.
5) Optimaliseer de paginatitel, URL en metabeschrijving voor search.

Als je hoopt op lange termijn verkeer, leads en klanten via jouw landingspagina's te krijgen, moet je zoekmachine optimaliseren. Zorg ervoor dat de paginatitel, URL en metabeschrijving allemaal zoekwoorden bevatten - niet noodzakelijk om je te laten rangschikken in zoekmachines, maar om mensen ertoe te brengen op jouw vermelding te klikken als ze je daar vinden. Als je jouw landingspagina SEO-vaardigheden wilt opfrissen, bekijk dan dit bericht.

6) Voeg een afbeelding toe die gebruikers laat zien wat ze te zien krijgen na het invullen van het formulier voor de landingspagina.

Mensen zeggen altijd dat je een "dwingende" afbeelding moet gebruiken. Maar wat betekent "dwingend"? De beste afbeeldingen op de landingspagina zijn degenen die je vertellen wat er achter de landingspagina ligt. Dus als mensen een e-boek krijgen op Facebook Advertising, moet je afbeelding een hoogwaardige visuele weergave zijn van dat e-boek op Facebook Advertising. je zou geen hoogwaardige stockfoto van bijvoorbeeld een strand plaatsen, zelfs niet als jouw aanbod belooft de persoon die het heeft gedownload een verhoging te geven, waardoor die persoon uiteindelijk vakantie kan nemen. Logisch toch?

7) Optimaliseer de alt-tekst van jouw afbeelding.

Je moet je marketing nooit optimaliseren voor de beste scenario's - vertrouw me, het werkt nooit zo in het echte leven. Dus zelfs als je een perfecte afbeelding voor jouw landingspagina hebt gekozen, is het mogelijk dat deze niet wordt weergegeven. Misschien is er iets mis met de browser van jouw bezoeker. Misschien is er iets mis met je website. Wat de reden ook is, zorg er gewoon voor dat je een back-up plan hebt: alt-tekst toevoegen aan je afbeeldingen. Bonus: die tekst is doorzoekbaar, dus het kan zoekmachines een extra kleine reden geven om je in de zoekresultaten te plaatsen.

Formulier landingspagina

8) Zorg ervoor dat jouw lead-capture-formulier de juiste lengte heeft.

Jouw formulier hoeft niet kort of lang te zijn om effectief te zijn - het hoeft alleen maar het doel dat je voor de pagina heeft te evenaren. Dus als je veel contactpersonen uit jouw formulier wilt hebben, maar niet echt geïnteresseerd bent in de kwaliteit, houd het formulier dan kort. Als je voor kwaliteit zorgt boven kwantiteit, maak het dan langer. Het belangrijkste is om het doel van jouw landingspagina te weten en je eraan te houden met jouw formulierlengte.

9) Pas jouw verzendknop aan.

Kijk naar de onderkant van je formulier. Vertelt de knop die het formulier indient 'Verzenden?' STOP!. Deze knop zou ook een actie-georiënteerde taal moeten hebben. Op een landingspagina van een e-boek kunt je bijvoorbeeld die onderste kopie wijzigen in 'Get Your Free Ebook Now'. Veel beter dan de generieke "Verzenden".

10) Sta jouw formulier toe om progressieve profilering aan te bieden voor terugkerende bezoekers.

Sommige mensen die je formulieren voor de landingspagina invullen, hebben al formulieren op je website ingevuld, wat betekent dat als je een database met contactpersonen hebt opgezet, je al over hun gegevens beschikt. Dus waarom zou je hen informatie laten invullen die je niet nodig hebt? In plaats daarvan kunt je progressieve profilering inschakelen. Dit toont nieuwe formuliervelden voor terugkerende bezoekers. Je krijgt meer informatie over jouw leads en klanten, en ze hebben veel minder formuliervelden om elke keer dat ze naar jouw website komen, af te handelen (wat vooral handig is op mobiele apparaten).

Landing pagina-indeling

Laten we nu iets uitzoomen om te kijken naar elementen die van invloed zijn op de pagina als geheel - niet alleen de inhoud die je maakt.

11) Zorg ervoor dat de inhoud van je landingspagina de "blink-test" doorstaat.

Zelfs als je al het bovenstaande van de actielijst van jouw landingspagina heeft afgevinkt, moet je nog een stap terug doen en de 'blink-test' uitvoeren. Kijk vijf seconden naar je pagina (ook de tijd voordat je opnieuw moet knipperen). Weet je waar je landingspagina over gaat? Wat is de waardepropositie? Hoe kunt je de aanbieding achter de landingspagina krijgen? Als dit niet het geval is, moet je de bovenstaande items opnieuw aanpassen.

12) Verwijder de bovenste navigatie menubalk.

Dit is een van de dingen die je zelf moet testen om te bevestigen, maar uit onze tests bleek dat het verwijderen van onze navigatiebalk de conversieratio's op onze landingspagina's verbeterde. Als je hetzelfde doet met jouw landingspagina's, controleert je drie keer om ervoor te zorgen dat de topnavigatie weg is.

13) Maak jouw paginalay-out responsive op mobiele apparaten.

Je wilt dat mensen jouw formulier voor de landingspagina kunnen invullen, ongeacht welk apparaat ze gebruiken. Maar als jouw mobiele bezoekers het hectische knijpen en scrollen doen, is de kans groot dat ze jouw formulier niet meer invullen. Zorg er dus voor dat de lay-out van jouw landingspagina responsive is, zodat mensen toegang hebben tot jouw landingspagina, ongeacht de breedte van hun browser. Je marketing software moet deze mogelijkheid al standaard hebben, maar het is altijd slim om te controleren of het werkt voordat je publiceert.

Gebruikerservaring van landingspagina

Laten we opnieuw uitzoomen om te kijken naar enkele van de functies van de pagina die spelen in de grotere gebruikerservaring van de gebruiker met jouw website.

14) Zorg ervoor dat jouw slimme inhoud logische personalisatietokens bevat.

Er zijn weinig dingen die meer gênant en merkbaar zijn dan slecht opgezette slimme content. Je hebt waarschijnlijk eerder e-mails gekregen die zeggen "Hallo [EERSTE NAAM]", toch? Dat is jammer, maar het is alleen zichtbaar voor één persoon, niet voor iedereen die jouw landingspagina bezoekt. Dus als je een extra stap wilt zetten om jouw landingspagina te personaliseren met slimme tokens, moet je ervoor zorgen dat de 'standaard'-indelingen aangepast en logisch zijn op de plaats waar ze worden gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld 'there' gebruiken als standaardtoken, zodat wanneer je niet de contactrecord van iemand in het bestand hebt, er gewoon 'Hallo,' en 'Hallo EERSTE NAAM' staat.

15) Stel een bedankpagina en / of kickback-e-mails in.

Last-but-not-least, zorg ervoor dat het hele conversieproces functioneel is. Nadat mensen jouw formulier hebben ingevuld, worden ze naar een bedankpagina gebracht? Werkt het elke keer? Krijgt ze een kickback e-mailadres, waar je elke gebruiker kunt volgen nadat ze jouw bron hebben gedownload? Zorg ervoor dat dit allemaal goed werkt, zodat je jouw contacten er niet doorheen steekt.