- Leestijd 4 minuten -
Werven is van cruciaal belang voor de toekomst van elk bedrijf. Of je nu een startup of een Fortune 500-bedrijf bent, je hebt de juiste mensen nodig om je bedrijf te laten groeien. Maar het vinden van toptalent is moeilijk; managers geven wereldwijd personeel aan als hun belangrijkste zorg (zowel voor omzet als klantengroei). De beste werknemers zijn niet altijd op zoek naar een baan, en als ze dat wel zijn, overwegen ze misschien niet jouw bedrijf als een plek om hun carrière te laten groeien. Daarom is werving niet langer een HR-prioriteit, maar een zakelijke prioriteit.
... maar recruitment is veranderd
De manier waarop mensen zoeken, onderzoeken en solliciteren, is veranderd. Vroeger hadden bedrijven de controle over het wervingsproces, maar nu begint meer dan 75% van de werkzoekenden met zoeken op Google. Het is gemakkelijker en sneller dan ooit om te ontdekken hoe een werkplek eruit ziet, welke functies beschikbaar zijn en zelfs salarisinformatie te vinden. Het resultaat is dat "employer branding" van het grootste belang is. Recruiters moeten meer denken als marketeers om een boeiende, behulpzame kandidaat-ervaring te creëren.
Inbound recruitment creëert een opmerkelijke kandidaat-ervaring via content en marketingstrategieën van werkgevers die bedrijven helpen bij het opbouwen van relaties met toptalent. Door een inbound marketingbenadering te hanteren voor het werven, kunnen bedrijven zich verbinden met passieve en actieve werkzoekenden, betrokken zijn bij hun netwerk en kandidaten verrassen tijdens het hele sollicitatieproces.
Vertel je je "employer brand" verhaal? Help werkzoekenden om vragen te beantwoorden en een authentieke blik in je organisatie te krijgen door content te maken die waardevol is voor je kandidaat-persona.
Wat zijn de kansen die een topverkoopster of -technicus vraagt voor een baan bij hun eerste bezoek aan je site? Vrij laag. Denk als een marketeer om op de lange termijn relaties te onderhouden en contact te houden.
3) Multi-Channel
Werkzoekenden en passieve kandidaten leren van jouw bedrijf op verschillende platforms en kanalen. Ontmoet ze waar ze zijn door je "employer brand" verhaal naar hen te brengen.
4) Integratie
Om te begrijpen hoe inbound recruitment van invloed is op de resultaten van jouw bedrijf, heb je het volledige, geïntegreerde beeld nodig van waaruit je kandidaten komen. Analyseer jouw recruitment-analyses
5) Cultuur gedreven
Elke organisatie heeft een unieke reeks waarden, motivaties en perspectieven. Jouw bedrijfscultuur is je concurrentievoordeel als het gaat om werving en het zou de stip op de horizon van je inbound-inspanningen moeten zijn.
Klinkt het inbound idee bekend? HubSpot bedacht de term inbound marketing meer dan een decennium geleden om een nieuwe manier van marketing te beschrijven. Ze realiseerden ons dat adverteerders weliswaar de controle hadden, maar dat ze traditionele, onderbrekende marketing afstemden en online gingen om te vinden wat ze zochten.
Tegenwoordig gebruiken tienduizenden bedrijven wereldwijd inbound marketing om te groeien en hun klanten te verrassen.
De bovenstaande afbeelding toont de vier stadia van inbound marketing. (Lees hier meer over elke fase.) In de recruitmentwereld is het doel om kandidaten aan te trekken, in dienst te nemen en te verrassen, in plaats van klanten aan te trekken, te boeien en te verrassen. Afgeleid op basis van de inbound methodologie, hieronder is de inbound wervingsmethodologie met de vier fasen van een journey van een kandidaat, en de interacties die ze kunnen hebben met jou "employer brand" verhaal.
Als je naar bovenstaande afbeelding kijkt, moet je in elk stadium nadenken over de kandidaat-ervaring van jouw bedrijf. Hoe komen werkzoekenden voor het eerst te weten over jouw bedrijf? Misschien heb je een carrière blog waar je publiek naar toe trekt, inhoud op sociale media waarmee je op de radar van passieve kandidaten kunt komen of een up-to-date pagina bij Als bijv. Glassdoor of Indeed .Wanneer iemand uw vacaturewebsite voor de eerste keer heeft bezocht, zijn er dan mogelijkheden voor hen om deel te nemen en te communiceren? Abonneren op een carrière blog of aanmelden voor je talentennetwerk zijn voorbeelden van het omzetten van die interesse in actie.
Solliciteren is een grote beslissing, dus het onderhouden van relaties met leads die interesse hebben getoond in je bedrijf is belangrijk. Je leads nuttige inhoud over je cultuur- en aanvraagproces mailen, hen uitnodigen op recruitment evenementen of hen de kans geven om via livechat met iemand in je bedrijf te praten, zijn allemaal manieren om waarde te bieden in het besluitvormingsproces.
Hoe kun je ten slotte kandidaten in promotors veranderen? Het creëren van een opmerkelijke interview- en applicatie-ervaring, het vragen om feedback via enquêtes en het geven van kandidaten die geen baan aangeboden krijgen, de mogelijkheid om contact te houden, zijn allemaal stappen om een community te maken die vrienden doorverwijst naar jouw bedrijf of die in de toekomst opnieuw solliciteren.