Afbeeldingen op sociale media zijn moeilijker te maken dan je misschien denkt.
Het is geen geheim dat berichten op sociale media met een visueel element beter presteren dan berichten zonder beeld. Menselijke hersenen kunnen zaken moeilijk onthouden en waarderen een goed beeld. Wist je dat mensen 65% meer kans hebben om informatie te onthouden als deze gepaard gaat met een bijbehorende foto?
Met die gegevens is het geen wonder dat 32% van de marketeers aangeeft dat afbeeldingen het belangrijkste onderdeel van hun zakelijke marketing zijn. Maar het toevoegen van een visual aan je social media-strategie kan een beetje overweldigend zijn.
Uiteraard moet je eerst geweldige beelden maken of aanschaffen. Hubspot heeft een geweldig artikel geschreven over het vinden van afbeeldingen, dus dit is al aan de orde!
Maar hoe zit het met ervoor te zorgen dat die afbeeldingen de juiste grootte hebben?
Met zoveel netwerken en mediakanalen waar je mee te maken hebt en beeldformaten om rekening mee te houden die voor ieder netwerk weer anders is, is het moeilijk om te weten waar te beginnen.
Maar wees niet bang: dit blog is jouw essentiële gids voor afbeeldingsgroottes van sociale media in 2022.
Dit zijn de behandelde netwerken:
Als je een oude Instagram-fan bent, weet je misschien nog dat het posten op Instagram behoorlijk beperkend was.
Vroeger vereiste het netwerk dat alle berichten een vierkant formaat hadden (1: 1 beeldverhouding), maar dit is in de loop der jaren veranderd. Hoewel Instagram-afbeeldingen er nog steeds het beste uitzien met een verhouding van 1: 1, worden breedbeeldfoto's ook ondersteund.
Hier is het bereik van de afbeeldingsgrootte voor de Instagram-feed:
Instagram Stories:
Instagram Stories zijn tegenwoordig net zo belangrijk als Instagramfoto's. Ze zijn een geweldig hulpmiddel dat je kunt gebruiken om je klanten up-to-date en betrokken te houden.
Merk op dat dit ook dezelfde dimensies zijn als Snapchat Stories!
Instagram profielfoto's:
Net als andere sociale netwerken, wil je je Instagram-account voorzien van een profielfoto.
Dit kan een bedrijfslogo voor bedrijven zijn of een portret voor persoonlijke pagina's. Hierdoor blijft jouw merk herkenbaar en voelt je profiel compleet en legitiem aan.
Zorg ervoor dat je profielfoto aan deze vereisten voldoet:
U kunt bijna elke afbeeldingsgrootte naar Facebook uploaden voor standaard afbeeldingsberichten. Het wordt echter lastig als het gaat om foto's, event afbeeldingen en andere bijkomende afbeeldingen.
Hoewel veel hiervan ook een reeks afbeeldingsformaten accepteren, moeten ontwerpers ervoor zorgen dat ze binnen bepaalde parameters ontwerpen. Dit zorgt ervoor dat afbeeldingen er goed uitzien op nieuwsfeeds, ongeacht het apparaat.
Hier is de grootte voor elk type speciale post.
Facebook-status met gedeelde afbeeldingen
Gelukkig is het delen van afbeeldingen op Facebook vrij eenvoudig. Elke afbeeldingsgrootte werkt, maar je moet rekening houden met een paar bijzonderheden als je de afbeelding in de feed wilt weergeven. Merk op dat Facebook deze afbeeldingen automatisch schaalt, zodat ze er goed uitzien op zowel mobiele als desktop-apparaten.
Facebook profiel afbeeldingen
De kans is groot dat je al een profielfoto op je Facebook-pagina hebt. Maar als u besluit het te wijzigen, moet u ervoor zorgen dat het aan deze korte lijst met vereisten voldoet, zodat het niet wordt bijgesneden of anderszins niet goed is uitgelijnd. Houd er rekening mee dat Facebook ook een ingebouwde tool voor bijsnijden heeft voor kleine wijzigingen.
Facebook-evenement omslagfoto's
Facebook-omslagfoto's verschijnen op je eventpagina en worden gebruikt als voorbeeldafbeeldingen van evenementen wanneer je het evenement op je tijdlijn deelt. Als het formaat goed is, past je omslagfoto van het evenement goed in het voorbeeld van het evenement dat in de tijdlijn van je kijker verschijnt.
Zorg ervoor dat de afbeelding op uw link de juiste grootte heeft. Als dit het geval is, wordt de afbeelding van uw link weergegeven in een groot, rechthoekig voorbeeld op alle apparaten. Afbeeldingen die te klein zijn, gebruiken de onderstaande voorbeeldweergave van 1: 1.
Facebook zal foto's schalen die niet aan een minimale afmeting voldoen:
Facebook Stories
Facebook is eigenaar van Instagram en heeft grotendeels dezelfde verhalen als het sociale netwerk voor het delen van foto's. Je kunt eigenlijk posten van Instagram Stories naar Facebook, dus het is eenvoudiger dan ooit om beide netwerken bij te werken.
Zorg ervoor dat je verhalen aan deze vereisten voldoen:
Facebook-groep foto’s
Een groep starten om inhoud te delen met gelijkgestemde mensen? Een Facebook-groep is een fantastische manier om betrokkenheid op te bouwen en organisch contact te maken met je publiek. Je omslagfoto moet weergeven waar je groep over gaat en een beetje stijl aan de pagina toevoegen.
Sommige gerichte, impactvolle Facebook-advertenties kunnen veel doen om je bedrijf te stimuleren. Of je nu een super specifieke doelgroep bereikt of op zoek bent naar iets algemener, er is een groot aantal Facebook-advertentieformaten om uit te kiezen.
Feed advertenties & rechterkolomadvertenties
Deze worden weergegeven in de feed waar Facebook-gebruikers scrollen en bladeren, waardoor het een uitstekende onroerend goed is.
Carrouseladvertenties
Met deze moderne, leuke advertenties kun je afbeeldingen mixen, zodat gebruikers door advertenties kunnen bladeren en verschillende producten kunnen bekijken.
Het gebruik van afbeeldingen is zonder meer de beste en gemakkelijkste manier om de betrokkenheid bij uw tweets te vergroten. Voeg foto's of illustraties toe aan al je berichten en je krijgt waarschijnlijk content voor meer ogen.
Maar wanneer u afbeeldingen aan uw tweets toevoegt, moet u ervoor zorgen dat ze de juiste grootte hebben zodat ze uitgebreid lijken.
U kunt ze als volgt rangschikken:
Om afbeeldingen uitgebreid weer te geven:
Twitter-Headerfoto
Twitter-headerfoto's werden enkele jaren geleden geïntroduceerd als een manier voor merken om hun pagina's aan te passen. We raden aan dat alle merken een aangepaste kopfoto maken voor hun Twitter-account die aan de volgende vereisten voldoet.
Twitter-link previews
Net als de meeste sociale netwerken geeft Twitter een linkvoorbeeld weer onder elk van de links die je op Twitter deelt. Deze voorbeelden bevatten de titel van de link, een korte metabeschrijving en een voorbeeldafbeelding van een link.
Je kunt je linkvoorbeeldafbeeldingen aanpassen door dit juist in te stellen op je website of third party tools zoals Coosto, OBI4wan, Hootsuite, etc etc. Zorg ervoor dat ze de volgende grootte hebben:
Twitter-profielfoto's
Twitter-profielfoto's zijn vrij eenvoudig. Ze worden weergegeven op je profiel, in het gedeelte 'Wie te volgen' en in-stream naast je tweets. Ga als volgt te werk om ze te rangschikken:
Pinterest is deels productzoekmachine, deels sociaal netwerk. En aangezien het hele netwerk draait om afbeeldingen van producten en recepten (ook wel "pins" genoemd), is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw afbeeldingen de juiste grootte hebben.
Hier is je maattabel voor spelden, profielfoto's en boards.
Pinterest profielfoto's
Pinterest-profielfoto's zijn klein, maar belangrijk. Nadat je je account hebt gemaakt, wordt je gevraagd om een profielfoto aan jouw Pinterest-account toe te voegen. Zorg ervoor dat de afbeelding deze afmeting heeft:
Pinterest "Pins"
Pinnen zijn het equivalent van berichten op Pinterest. Pinterest-pins zijn wat je volgers ertoe aanzet om op je links te klikken, dus zorg ervoor dat je je afbeeldingen laat knallen!
De grootte van pinnen is bijgewerkt en is niet zo moeilijk meer te bepalen.
De aanbevolen grootte en verhoudingen van Pinterest zijn:
Pinterest Board Covers
Zoals je waarschijnlijk weet, zijn Pinterest-borden waar je pins worden weergegeven. Wanneer je een bord maakt, kun je er een afbeelding aan toevoegen om je publiek ertoe te verleiden erop te klikken.
Zorg ervoor dat de afmetingen van je borddisplay als volgt zijn:
Zorg ervoor dat alles waar het bord centraal op staat in het midden van dat vierkante plaatje staat. Je publiek moet precies weten wat ze krijgen als ze op dat bord klikken. Bonustip: de tekst ziet er het beste precies in het midden van de afbeelding uit.
Linkedin - het sociale netwerk voor professionals - is niet het meest 'beeldgebruikende' netwerk. Het is echter belangrijk om je profiel te voorzien van een profielfoto en omslagfoto. Veel merken gebruiken inderdaad afbeeldingen in hun berichten om op te vallen.
Houd er rekening mee dat zowel bedrijven als professionals een Linkedin-account kunnen hebben, en sommige afbeeldingsgroottes variëren tussen de twee. Maar maak je geen zorgen: we hebben deze wijzigingen hieronder genoteerd.
Linkedin profielfoto's
Zakelijke en persoonlijke profielpagina's van Linkedin hebben verschillende ontwerpen, dus de grootte van hun profielfoto varieert natuurlijk ook. Maar leg je liniaal weg, hier is hoe je beide kunt rangschikken:
Linkedin-omslagfoto's
Persoonlijke en zakelijke profielen hebben enigszins verschillende omslagfotoformaten. Bedrijfspagina's breiden hun omslagfoto's helemaal uit naar de linker- en rechterkant van de pagina, terwijl persoonlijke pagina's worden bijgesneden.
Zorg ervoor dat ze aan deze vereisten voldoen:
Linkedin berichten afbeeldingen
Een afbeelding uploaden naar Linkedin vanaf uw telefoon of computer? Dit zijn de beste formaten om te gebruiken bij het toevoegen van afbeeldingen aan je berichten.
Google Mijn Bedrijf is het sociale netwerk van Google voor lokale bedrijven. Bedrijven kunnen het gebruiken om hun Google-bedrijfsvermeldingen te beheren, bijvoorbeeld door openingstijden en adressen te wijzigen.
Vanuit inhoudelijk oogpunt kunnen bedrijven statusupdates posten in hun Google Mijn Bedrijf-vermelding die verschijnen in zoekresultaten en in de Google Maps-app. Verder heeft elk bedrijf een logo en omslagfoto, dus zorg ervoor dat elk afbeeldingstype de juiste grootte heeft.
Google Mijn Bedrijf afbeeldingen plaatsen
Bedrijven kunnen inhoud op hun Google Mijn Bedrijf-profielen plaatsen. Dit kan korte vervaging van tekst en afbeeldingen zijn, zodat jij jouw klanten kunt informeren over nieuwe aanbiedingen en aanbiedingen.
Zorg ervoor dat je Google Mijn Bedrijf-berichten zo zijn ingedeeld:
Google Mijn Bedrijf Cover Foto's
Je kunt een gewenste zakelijke omslagfoto toevoegen aan jouw Google Mijn Bedrijf-pagina. Dit kan een foto zijn van het interieur van je winkel, een productfoto, een banner of wat je maar wilt. Google kan niet garanderen dat deze foto altijd eerst wordt weergegeven, maar krijgt voorrang.
Je kunt meerdere afbeeldingen uploaden en ze worden weergegeven in je Google Maps-afbeeldingen. Gebruikers kunnen er doorheen bladeren om verschillende producten, menu-items of alle hoeken van je kantoorruimte te bekijken.
Zorg er alleen voor dat ze als volgt zijn gerangschikt:
Google Mijn Bedrijf-logo
Logo's zijn het equivalent van profielfoto's op Google Mijn Bedrijf. Zorg ervoor dat je een up-to-date logo gebruikt voor je vermelding. Als jij jouw logo correct gebruikt, wordt je merk gemakkelijk herkenbaar en blijft je goede lokale aanwezigheid behouden. Je logo verschijnt naast jouw naam in berichten en op verschillende andere plaatsen in Google Mijn Bedrijf, dus dit is een belangrijke.
Zorg ervoor dat je logo de volgende afmetingen heeft:
Video is een krachtig medium voor het delen van je inhoud en YouTube is gemakkelijk het meest populaire netwerk voor het uploaden en delen. Het plezier begint wanneer je je YouTube-kanaal maakt.
Om te beginnen, heeft u enkele aangepaste afbeeldingen nodig om je branding weer te geven.
YouTube-kanaalprofielafbeeldingen
Je profielfoto is meestal jouw merk, maar als je een solopreneur bent, kun je ook een foto van jezelf gebruiken. Je kunt de rand van je profielafbeelding wijzigen, maar de afmetingen zijn elke keer hetzelfde.
YouTube-omslagfoto (cover image)
De grote bannerafbeelding bovenaan de pagina is een geweldige manier om te benadrukken waar je kanaal over gaat en je publiek te interesseren voor je inhoud. Vergeet niet uw logo op te nemen!
Op verschillende apparaten zien uw afbeeldingen er anders uit, afhankelijk van de grootte van het scherm. Hier zijn enkele aanbevolen formaten voor elk platform, zodat je een idee kunt krijgen waar je ke branding kunt plaatsen.
Zo.. ik hoop dat je nu weet waar je naar op zoek bent. Alle social kanalen ontwikkelen zich snel. Daardoor kan het voorkomen dat er op enig moment een afmeting anders is. We proberen dit telkens zo snel mogelijk aan te passen. Wanneer je iets ziet dat niet klopt: zeg het ons even. Thanks!