Waarom accountantskantoren een CRM nodig hebben

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser
- Leestijd 3 minuten -

Sommige accountants en boekhouders denken dat oplossingen voor klantenrelatiebeheer (CRM) alleen zijn weggelegd voor sales- en marketingafdeling, en niet voor experts die cijfers kraken. Anderen denken dat CRM een duistere wetenschap is die alleen "CRM-goeroes" kunnen begrijpen.

CRM kan echter een effectieve business tool zijn voor accountants en boekhouders om de algemene bedrijfsdoelstellingen van hun bedrijf beter te bereiken en hen te helpen de huidige uitdagingen in hun beroep aan te pakken.

Meer dan ooit worstelen accountantskantoren met het aantrekken en ontwikkelen van nieuwe klanten en nieuwe medewerkers. De concurrentie is hevig en het wordt steeds moeilijker om nieuwe cliënten en potentials aan te trekken. Van goedkope onlinetechnologieën tot cloud accounting en kantoren in het topsegment, het huidige concurrentielandschap is een mijnenveld als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten en doorverwijzingen - en het behouden van een 'benijdenswaardig' klantenbestand.

Bovendien is het vanwege de hyperconcurrerende markt van vandaag belangrijk voor accountants en boekhouders om even stil te staan en na te denken. Wat is hun grootste en meest waardevolle bezit? Hun klantenbestand, toch? Dus waarom zou een accountants- of boekhoudkantoor het beheer en de bescherming van zijn belangrijkste bezit overlaten aan verouderde tools of - nog erger -  geen tools?

Hier zijn de top 5 redenen waarom accountants en boekhouders een CRM zouden moeten gebruiken:

 
1. Gecentraliseerd beheer van contacten en documenten

Weg met de rolodexen, sticky notes, archaïsche spreadsheets en papieren archiefkasten. CRM's zijn ideaal om al uw contacten - leads, verwijzingen, huidige klanten, partners en meer - op één plaats samen te brengen. Bovendien kunnen alle bestanden en documentatie met betrekking tot elke contactpersoon worden geüpload naar een CRM. U hoeft niet meer 'ad nauseam' te zoeken naar de kritieke informatie die u zoekt.

2. Efficiënte opvolging van leads en doorverwijzingen

Proactiviteit is essentieel bij het werven van nieuwe klanten én nieuwe medewerkers. Met een CRM kunt u taken en activiteiten instellen voor elke lead of doorverwijzing die op uw pad komt. Bovendien krijgt u controle over uw (sales)pijplijn, kunt u snel zien hoe kansen zich ontwikkelen in elke fase van de verkoopcyclus, kunt u ervoor zorgen dat uw bedrijf zijn doelstellingen haalt wat betreft het binnenhalen van nieuwe klanten, en kunt u worden gewaarschuwd als u klanten verliest.

Als u uw CRM integreert met boekhoudsoftware, zoals Afas, MoneyBird, Exact of Twinfield, kunt u informatie consolideren, onnodige dubbele invoer elimineren en de algehele productiviteit van uw team verbeteren.

3. Gestroomlijnde marketingcampagnes

Ja, het 'M'-woord. Tegenwoordig kunnen klanten gemakkelijk van bedrijf veranderen als u niet het serviceniveau levert dat ze verwachten - of als een concurrent top of mind wordt dankzij de manier waarop hij zijn toegevoegde waarde communiceert. Met een CRM kunt u eenvoudig geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mailcampagnes opzetten om zowel uw bestaande als potentiële klantenkring te koesteren. U kunt ook automatische antwoorden aanmaken als iemand een formulier op uw website invult. Zie uw CRM als een middel om de ervaring van uw klanten te verbeteren en uw diensten te promoten.

4. Inzicht in uw klantenbestand

Zoals het oude gezegde luidt: "je weet niet wat je niet weet." Het leiden van uw bedrijf betekent dat u elke dag onder druk staat om uw klanten tegemoet te komen en de diensten te leveren die zij zijn gaan verwachten. Hoe gemakkelijk is het voor u om precies te weten welke specifieke cliënten of marktsegmenten het meest lucratief zijn? Dankzij de dashboards en rapporten van een CRM kunt u snel zien waar de winst zit, welke verkopen winst opleveren en welke marketingtactieken werken.

Zo kunt u bijvoorbeeld zien dat uw best betalende klantenkring bestaat uit familiebedrijven. Of u ontdekt dat u een bepaalde dienst voor de productiesector zwaar hebt 'gemarket' - maar geen enkele deal met fabrikanten hebt gesloten. Al deze inzichten geven u de gegevens die u nodig hebt om uw tijd en energie te investeren waar het uw bottom line het meest beïnvloedt.

5. Altijd en overal toegang tot uw bedrijf

Als u kiest voor een SaaS CRM zoals bijvoorbeeld HubSpot met een bijbehorende mobiele app en uw praktijk zo inricht dat het CRM een van de centrale hubs van uw bedrijf wordt, hebt u altijd en overal toegang tot alle informatie die u nodig hebt.

Bent u onderweg en belt een klant om een lopende transactie op te volgen? Log gewoon in op uw CRM en ontdek waar die transactie is beland bij uw medewerker. Een voormalige klant wil opnieuw van uw diensten gebruik maken? U hoeft niet langer te putten uit het geheugen van uw administratief medewerker of archieven door te spitten om alle papieren te verzamelen die nodig zijn om de account van uw klant weer te activeren. Een paar muisklikken volstaan!

We weten allemaal dat tijd geld is. En klantenwerving en -behoud is in de huidige markt van cruciaal belang. Als u de verkoopkant van uw bedrijf beter wilt beheren, overweeg dan te investeren in een CRM. De ROI zal zeker de moeite waard zijn!

Interesse? Plan dan nu een kennisgesprek in om te zien hoe we uw organisatie kunnen laten groeien!

Blog berichten

Gerelateerde artikelen.

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

10 Lead generatie Tips voor advocaten

- Leestijd 3 minuten -

Of je nu een advocaat bent met je eigen onafhankelijke praktijk of deel...

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Je eigen website binnen HubSpot? Dat kan nu met CMS Hub.

Vorige week kondigde HubSpot de nieuwste Hub aan: CMS Hub. CMS Hub haalt de pijn uit websitebeheer...

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Waarom advocatenkantoren CRM nodig hebben

Customer Relationship Management (CRM) -systemen helpen bedrijven te communiceren met hun huidige...

Read more