6 Inbound Marketing tactieken om de corona-crisis te bestrijden

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser
- Leestijd 6 minuten -

Voor veel ondernemers is het idee om marketingeuro's te investeren te midden van alle angst en onzekerheid die door de pandemie van het coronavirus wordt veroorzaakt, niet logisch. De meest voorkomende en ongetwijfeld verleidelijke reactie is om voor onbepaalde tijd op de pauzeknop te drukken of je marketinguitgaven drastisch te verminderen.

Weersta die verleiding...

"Don't Be afraid of the dark"

Dit is niet het moment om "op zwart te gaan". Albert Einstein zei ooit: "In The Middle Of Difficulty Lies Oppertunity". Met 'social distancing' neemt de online betrokkenheid toe. Meer mensen besteden meer tijd dan ooit aan toegang tot online bronnen en sociale media. Er bestaat nog steeds de mogelijkheid om je doelgroep waardevolle informatie te bieden, te communiceren en positieve merkervaringen te leveren. De manier om dat te doen die is gewoon veranderd. Als jouw bedrijf traditioneel sterk afhankelijk was van beurzen, eventmarketing en andere traditionele persoonlijke sales-strategieën, mag je niet alle marketing stopzetten. Verdeel in plaats daarvan je marketinguitgaven opnieuw om te profiteren van de mogelijkheden die je online worden geboden door een strategische benadering van inbound marketing te gebruiken.

Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing is meer dan alleen redactionele strategieën en het plaatsen van blogs. Het is een alomvattende aanpak die is gericht op het leveren van oplossingen en kansen aan mensen en bedrijven. Inbound marketing integreert een breed scala aan digitale marketingtactieken zoals e-mail, sociale media, SEO en digitale advertenties. Het dient om klanten en prospects op te leiden, te informeren en te inspireren en tegelijkertijd een positieve naamsbekendheid voor bedrijven op te bouwen. Inbound marketing creëert en onderhoudt ook voortdurende betrokkenheid bij zowel klanten als prospects - iets wat alle bedrijven nodig hebben, zowel tijdens als na de coronaviruscrisis.

6 Inbound issues die jouw bedrijf zeker moet toepassen.
 
1. Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

SEO is het proces om de zichtbaarheid van de content van je website te verbeteren door de structuur ervan, zodat zoekmachines de pagina's op je website op de meest effectieve manier kunnen vinden, lezen en indexeren. Correct geïmplementeerd, SEO maakt je website en de inhoud ervan aantrekkelijk, relevant en zichtbaar voor zoekmachines en webzoekers. Zie SEO als de weg die jouw klanten en potentiële klanten moeten maken om naar je website te gaan.

Beschouw SEO niet alleen als een manier voor nieuwe prospects om je te vinden, maar bedenk ook hoe je zoekaanwezigheid eruitziet voor bestaande klanten en contacten. Zijn je kantoren tijdens de crisis tijdelijk of gedeeltelijk gesloten? De gemakkelijkste manier om mensen dit te laten weten, is via Google Mijn Bedrijf (GMB). Werk je GMB-profiel bij om rekening te houden met zaken als tijdelijke sluitingen, kortere openingstijden, geannuleerde evenementen, enz. En als je services hebt toegevoegd, zoals bezorging of online verkoopopties, gebruik dan een GMB-bericht om mensen rechtstreeks te laten weten bij het zoeken resultaten voordat ze je site bezoeken. Door deze eenvoudige updates uit te voeren, kun je klanten tijd en frustratie besparen en mogelijk nieuwe verkoopkansen ontdekken.

2. Inbound Marketing

Met de wereldwijde annulering van conferenties, beurzen en andere soorten persoonlijke evenementen, waaronder verkoopgesprekken, biedt contentmarketing jouw bedrijf de mogelijkheid om betrokken te blijven en in contact te komen met je doelgroep. Contentmarketing is een holistische benadering die relevante en tijdige informatie (bijv. Educatieve artikelen, whitepapers, checklists, handleidingen) rechtstreeks aan klanten, potentiële klanten en belangrijke zakelijke contacten levert via e-mail, sociale media, webcontent, SEO en betaalde media. Een belangrijk onderscheid tussen contentmarketing en traditionele marketing is dat contentmarketing geen openlijke promotie is. Het is het meest effectief wanneer het wordt gebruikt om klanten en prospects op te leiden, te informeren en te inspireren. En het kan met name impact hebben in tijden van crisis.

Bij gebrek aan traditionele eventmarketing en persoonlijke sales tijdens de coronavirus-pandemie, wordt contentmarketing een uiterst waardevolle en belangrijke leadgeneratie- en pijplijnversnellingsstrategie. Een zeer effectieve tactiek om te overwegen zijn webinars.

Wees niet bang om het traditionele te doorbreken met jouw contentmarketingstrategie. In tijden van isolatie voor velen willen mensen online op meer manieren verbinding maken. Houd misschien een 'happy hour' voor virtuele netwerken voor een kleine groep klanten en contacten, of overweeg traditionele tekstgebaseerde inhoud om te zetten in audio of video om verder contact te maken met je publiek.

3. Social Media

Als educatieve, informatieve en tot nadenken stemmende content de brandstof is die de motor aandrijft, is sociale media het voertuig dat er vaak voor zorgt dat de content aan je doelgroep wordt geleverd. Niet alleen helpt sociale media je content targeten en te leveren aan de mensen die het meest geïnteresseerd zijn in je merk of organisatie, het dient ook om je SEO-inspanningen te subsidiëren, vooral als je nog steeds voortbouwt op je positie in de zoekmachine. Zorg er samen met je inspanningen van contentmarketing voor dat je een plan voor sociale media ontwikkelt om je content te promoten en te verspreiden onder je doelgroep. Zorg er onderweg voor dat je ook je best presterende content analyseert om ervoor te zorgen dat je doorgaat met het creëren en leveren van informatie die van de meeste waarde is voor je doelgroep, wat op zijn beurt de leadgeneratie zal maximaliseren.

Naast het promoten van content en het genereren van websiteverkeer, biedt sociale media een extra kanaal om verbonden te blijven met je publiek, sommige van hen kunnen je mogelijk niet bereiken via de traditionele methoden (d.w.z. op kantoor of elders). Over het algemeen, en vooral tijdens de uitbraak van het coronavirus, bieden sociale media een geweldig platform om snel te reageren op berichten of opmerkingen en updates te posten over de status van jouw bedrijf.

4. Digital Advertising

De uitbraak van COVID-19 en het mandaat van "social distancing" als het belangrijkste middel om de verspreiding ervan tegen te gaan, heeft ertoe geleid dat digitale advertenties (bijv. Digitale display-advertenties, advertenties op sociale media, online video) sneller dan ooit worden geconsumeerd. Dit is een trend die zich ongetwijfeld zal voortzetten, waardoor digitale reclame een van de belangrijkste en meest effectieve strategieën is om je 'buyer' te bereiken tijdens de uitbraak van het coronavirus. Je vermogen om digitale advertenties te draaien en prioriteit te geven aan het promoten van je bedrijf, wordt belangrijker voor het voortbestaan ​​van jouw bedrijf dan ooit tevoren. Gelukkig, aangezien veel bedrijven hun marketinguitgaven verminderen of onderbreken, zie je waarschijnlijk een significante daling van de CPM-kosten (d.w.z. vertoningen) en kosten per klik (CPC). Dit biedt een ideale gelegenheid om je "share of voice" te vergroten en de klantenwerving te verbeteren tegen lagere digitale kosten per verkoop dan de periode vóór het coronavirus.

5. Landingspagina's

Landingspagina's maken deel uit van het leadgeneratieproces en worden gebruikt om de conversieratio's te verhogen. Ze zijn gekoppeld aan de gerichte online en e-mailpromoties van je inspanningen voor inhoudsontwikkeling (bijv. E-book) of speciale aanbiedingen (bijv. Auditrapport van de website) en komen overeen met de bedoeling van de digitale advertentie waarop een potentiële klant heeft geklikt om deze te bereiken. De landingspagina biedt aanvullende informatie (bijvoorbeeld tekstkopie of video) en een formulier dat de potentiële lead moet invullen in ruil voor het ontvangen van het geadverteerde stuk inhoud of de speciale aanbieding.

6. Re-marketing

Omdat niet iedereen die jouw website bezoekt zich online bezighoudt en klant wordt, moet er een tactiek zijn die ervoor zorgt dat sitebezoekers betrokken blijven bij je merk of organisatie nadat ze je website hebben verlaten. Remarketing helpt dit probleem aan te pakken door cookies te installeren in de webbrowsers van sitebezoekers, zodat je hen kunt voorzien van merkgerelateerde digitale advertenties op websites die ze bezoeken nadat ze de jouwe hebben verlaten. Met remarketing kun je aangepaste advertenties weergeven die specifiek zijn voor de product- of servicepagina('s) die ze hebben bezocht. In het geval van bijvoorbeeld een e-commercesite kun een product remarketen die ze in hun winkelmandje hadden zitten maar nog niet hebben gekocht.

Te midden van deze moeilijkheid liggen je kansen verborgen

De kansen die verborgen liggen in de moeilijke tijden die voor ons liggen, vereisen dat je strategieën en tactieken implementeert en vertrouwt die waarschijnlijk buiten je comfort-zone liggen. Het stopzetten van alle marketingcommunicatie mag niet als een haalbare strategie worden beschouwd. Als je dit doet, wordt je bedrijf onzichtbaar, waardoor een slechte situatie erger wordt. Dit zal met name het geval zijn na het einde van de uitbraak, wanneer je merkt dat je helemaal opnieuw begint en een aanzienlijk nadeel ondervindt van concurrenten die tijdens de uitbraak niet "op zwart" gingen. Inbound marketing biedt je de mogelijkheid om met je doelgroep te communiceren en de merkidentiteit en waarde van je bedrijf te communiceren. Het stelt je in staat jouw boodschap te controleren en gemakkelijk te wijzigen, zodat je er zeker van bent dat het altijd passend en tijdig is in deze snel veranderende tijden en omstandigheden. Ten slotte kun je hiermee de boodschap overbrengen dat je nog steeds beschikbaar bent en geïnteresseerd in het bedrijf van jouw klanten, en is dat niet de belangrijkste boodschap van allemaal?

Welke aanpak je ook kiest, "be safe".

Ik begrijp dat dit moeilijke en stressvolle tijden zijn en ik wil je graag helpen door je een gratis sparringsgesprek aan te bieden. Als een van je belangrijkste doelen is om meer relevant verkeer te genereren, leads te verkrijgen of je salespijplijn te gevuld te houden of te krijgen. Dan help ik je daar graag bij! 

 

Blog berichten

Gerelateerde artikelen.

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Inbound Marketing voor Accountants

Wil jouw accountantskantoor de zichtbaarheid vergroten en nieuwe leads genereren?In plaats van je...

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

De beste lead generatie software voor accountancy organisaties

Ontdek de beste lead generatie software die speciaal is ontworpen voor accountancy organisaties....

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

8 marketing-trends voor 2020 die je moet weten

Het internet is een krachtig hulpmiddel geworden dat u niet kunt negeren als u uw rendement op...

Read more