AVG (GDPR) & Inbound Marketing

Geplaatst door Hanno Driesser op 28-03-2019

(leestijd 4 minuten)

AVG en Inbound Marketing HubSpot

Er wordt nog steeds veel gesproken over GDPR (AVG) in marktkringen, en terecht. Het kan een grote impact hebben op marketeers, in het bijzonder degenen die digitale / inbound marketingtechnieken toepassen.

Laten we er naar kijken...

Wat is AVG of GDPR?

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een privacywet die geldt in de hele Europese Unie (EU). Dankzij de AVG is de bescherming van persoonsgegevens in alle landen van de EU op dezelfde manier geregeld en gelden in elke lidstaat dezelfde regels.

WAarom is AVG geÏntroduceerd?

AVG wordt geïntroduceerd om twee belangrijke redenen. Ten eerste om de wet te updaten die is gemaakt vóór opkomt van internet- en cloudservices. Ten tweede om de EU markt een identieke reeks wetten te geven.

Op wie heeft het effect en wanneer ging het in?

De wet werd effectief van kracht op 24/05/2016, maar bedrijven kregen een periode van twee jaar om hieraan te voldoen (tot 25/05/2018). Het heeft gevolgen voor zowel bedrijven (beheerders van data) als IT-processors (zoals softwarebedrijven).

Het is van toepassing op alle partijen, zelfs degenen buiten de EU, als ze zich bezighouden met gegevens van inwoners van de EU.

Hoe moeten we omgaan met gegevens onder de AVG?

Als bedrijf moet u ervoor zorgen dat de gegevens voor een specifiek doel worden gebruikt en rechtmatig en transparant worden afgehandeld. Zodra het specifieke doel wordt uitgevoerd en de gegevens niet langer nodig zijn, is het een vereiste dat de gegevens worden verwijderd.

"Wettig" is hier het sleutelwoord, en het heeft een aantal alternatieve betekenissen - de belangrijkste voor marketeers ziet u hieronder. U moet ervoor zorgen dat een van de volgende regels van toepassing zijn:

  • De persoon heeft toestemming gegeven voor de verwerking van de gegevens
  • Voldoen aan een contract of wettelijke verplichting.
Hoe verkrijgen we toestemming?

Als marketeers zal de toestemmingskwestie hier de grote verandering zijn. We moeten een proces opzetten om ervoor te zorgen dat ze een actieve en positieve bevestiging geven.

Deze actieve toestemming betekent passieve acceptatie, zoals het vragen aan mensen om zich af te melden omdat vooraf aangevinkte vakjes niet langer zijn toegestaan.

We moeten ook bijhouden hoe zij toestemming hebben gegeven en hen in staat stellen deze toestemming op elk gewenst moment in te trekken.

Welke gegevens zijn opgenomen?

Alle gegevens die in de Wet Bescherming Persoonsgegevens zijn opgenomen, zijn opgenomen en de EU heeft ook de reikwijdte verder uitgebreid. Een opvallende verandering voor inbound marketeers is dat IP-adressen en online-ID's ook zijn inbegrepen.

Dus gemeenschappelijke marketingvelden / gegevens, zoals die hieronder, zijn inbegrepen:

  • Naam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Functie en bedrijf
  • IP adres
  • Cookies

Het is ook vermeldenswaardig dat dit van toepassing is voor zowel B2B- als B2C-gegevens.

Wat zijn de boetes?

De boetes zijn zwaar; Als je de basisprincipes, zoals het verkrijgen van toestemming, niet volgt, kun je een boete krijgen van maximaal € 20 miljoen of 4% van de totale omzet, afhankelijk welke van de twee het grootst is.

U wordt ook beboet als u binnen 72 uur geen datalekken meldt. Bedrijven hebben voorheen geen problemen gemeld en hoopten dat niemand dit zou ontdekken. AVG is van plan dit gebrek aan transparante zakelijke praktijken uit te roeien.

Gevolgen voor inbound marketing.

Als je inbound marketing al beoefent, is het goede nieuws dat je al aan de goede kant van deze beleidswijziging staat. In tegenstelling tot degenen die outbound gebruiken, zij zullen hun gegevensverwervingsstrategie serieus moeten herzien. Met inbound marketing hoeft u alleen maar een paar tactieken te bekijken.

Om ervoor te zorgen dat u 'complient' bent, zijn dit enkele onderdelen waar u naar moet kijken:

  1. Bestemmingspagina's / formulieren: u moet toestemming vragen aan mensen d.m.v. een opt-in (geen vooraf aangevinkt selectievakje) en een link naar uw beleid over:
    1. Waarom u om de gegevens vraagt
    2. Hoe u de info zult gebruiken
    3. Uitzetten van opt-in en opt-outregels
  2. Gebruik de double-opt-in aanpak - Nadat de contactpersoon het formulier heeft ingevuld, moeten ze een e-mail ontvangen met het verzoek om hun e-mailadres en opt-in te bevestigen. Deze aanpak is ook een redelijk goede manier om uw database schoon te houden!
  3. E-mail follow-ups en -automation - Zorg ervoor dat u de gegevens alleen op een specifieke manier gebruikt, bijvoorbeeld als iemand een eBoek downloadt op X-onderwerp - zij geven alleen toestemming om informatie over X-onderwerp te ontvangen. U hebt dan geen toestemming om hen informatie over Y-onderwerp te sturen.
  4. Verzoek om gegevens - Documenteer een proces zodat individuen die vragen om hun gegevens ,u deze kunt verstrekken (hoe u ermee omgaat, wie er toegang toe heeft en hoe zij toestemming hebben gegeven). U moet deze informatie binnen 30 dagen op het verzoek kunnen verstrekken.
    1. Uw software - Het kan nuttig zijn om software te hebben die u kan helpen met het proces en gegevensverzoeken. We gebruiken HubSpot en dat is ideaal omdat;
      1. HubSpot hun volledige reis automatisch laat documenteren
      2. Het gemakkelijk is om klanten hun contactgegevens en andere gegevens te verstrekken
      3. U de gegevens veilig kunt verwijderen met één druk op een knop
  5. Uw huidige database - Controleer uw huidige database om te proberen toestemming te verkrijgen; deze audit kan een goed moment zijn om de database op te schonen en eerlijk te zijn over de reden waarom gegevens zijn verzameld.
  6. Cookie en IP opt-in - Ze bestaan al sinds de EU-cookiewetgeving, maar het is nu misschien een goed moment om toestemming te geven voor Cookie- en IP-tracking.
  7. Een expert inhuren - Als u meer dan 250 werknemers of uw belangrijke bedrijfsprocesgegevens hefeft, kunt u het beste een expert voor gegevensbescherming inhuren.
  8. Leer een beetje meer - ik zou adviseren de officiële documentatie te lezen en anderen in uw team te vragen, IT teams en management hetzelfde te doen.
HubSpot & AVG

HubSpot heeft alle processen voor het voldoen aan de AVG toegepast in hun software omgeving. Als marktleider op het gebied van Inbound Marketing is dat natuurlijk vanzelfsprekend. Wil je meer weten over HubSpot & AVG (GDPR) check dan deze linkjes eens:

 
Bent u op zoek naar een systeem dat aan uw AVG-compliance-eisen kan voldoen en het gemakkelijk kan maken? Het HubSpot Marketing Platform en de HubSpot CMS zijn hier ideaal voor.

Onderwerpen: inbound, tips, avg, gdpr

Wil je ook weten wat Inbound Marketing voor jouw kantoor kan betekenen? Als je wilt kunnen we vrijblijvend een 20 minuten call inplannen?

Wil jij ook meer leads genereren via Inbound Marketing?

  • 89% van de online consumenten gebruiken zoekmachines om aankoopbeslissingen te maken.
  • Content marketing genereert 3x meer leads dan traditionele marketing en kost 62% minder!
  • Bedrijven die 'lead nurgering' toepassen genereren 50% meer 'sales ready' leads met 33% minder kosten.
  • 88% van de consumenten lezen reviews om de kwaliteit van de lokale business te bepalen.

Schrijf je in voor meer artikelen

Recente berichten