Vijf stappen naar marketingplanning voor advocatenkantoren in 2023

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

- Leestijd 4 minuten -

In een aantal jaren waarin de meeste marketingplannen volledig moesten veranderen, kan het ontmoedigend zijn om na te denken over het plannen van uw marketing voor 2023. COVID-19 veranderde het landschap voor de meeste industrieën, inclusief de juridische sector in 2022, en het is niet duidelijk hoe lang die effecten zullen duren. Is het op dit moment zelfs mogelijk om met een goed marketingplan te komen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat marketingstrategieën succesvol zullen zijn als we niet eens zeker weten hoe onze economische situatie er over zes maanden zal zijn?

Eigenlijk is het mogelijk om een ​​marketingplan van hoge kwaliteit te ontwikkelen dat de marketingstrategie van uw bedrijf voorbereidt om resultaten te boeken en de storm van economische omwentelingen te doorstaan. Het is niet alleen mogelijk, maar het is ook belangrijk om een ​​marketingplan te hebben om uw inspanningen voor bedrijfsontwikkeling te begeleiden en bij te houden.

Om de marketingplanning van advocatenkantoren voor het komende jaar te ondersteunen, hebben we een ​​stappenplan voor uw advocatenkantoren opgesteld.

Voordat we de vijf stappen onthullen, zijn er een paar belangrijke overwegingen waarmee u rekening moet houden als u volgend jaar begint..

Onthoud dat marketingplannen en data elk jaar belangrijk zijn

Het belang van marketing bij advocatenkantoren wordt steeds meer erkend: acht van de tien bedrijven maken marketingplannen. Het hebben van een marketingplan dat wordt ondersteund door initiatieven voor bedrijfsontwikkeling is belangrijk als het goed gaat. Maar bedrijven moeten beseffen dat plannen net zo belangrijk, zo niet belangrijker zijn, wanneer de zaken onzeker zijn in de economie.

Tegelijkertijd hebben we ons gerealiseerd hoe belangrijk het is dat data marketingplannen ondersteunen en meten. Tijdens normale tijden laten gegevens zien welke inspanningen voor bedrijfsontwikkeling we moeten voortzetten of veranderen op basis van doelen en doelstellingen. Als dingen onzeker zijn, kan het hebben van actuele en betrouwbare data cruciaal zijn om plannen indien nodig en als de markt verandert, snel aan te passen.

Bedrijven willen meer leads genereren met minder middelen

In 2023 zal er een nog grotere druk zijn om nieuwe leads voor het bedrijfsleven binnen te halen, en elke euro die hieraan wordt besteed, zal nauwkeurig worden onderzocht om de ROI te rechtvaardigen. Hoewel de inspanningen zullen toenemen, is het nog steeds waarschijnlijk dat bedrijven met minder personeel en lagere budgetten zullen werken vanwege bezuinigingen die bedoeld zijn om de economische gevolgen van de pandemie te minimaliseren. En netwerken zal virtueel blijven plaatsvinden, evenals veel juridisch werk en factureerbare uren. Hierdoor zal er een verhoogde interesse zijn in data-integriteit voor tracking en geautomatiseerde processen, waardoor het mogelijk wordt om aan vrijwel elke conditie te werken.

Traditionele planning is uit. Agile planning en datatracking is in.

Voor een succesvolle planning moeten marketingteams hun doelen afstemmen op de algemene bedrijfsdoelstellingen van het bedrijf, prioriteit geven aan afdelingsinitiatieven voor het komende jaar, middelen op een efficiënte manier toewijzen en de statistieken definiëren die worden gebruikt om de voortgang te beoordelen.

Maar in 2023 zullen marketingteams niet alleen moeten bereiken wat hierboven is vermeld, ze zullen ook bereid moeten zijn om elk van die stappen gaandeweg aan te passen op basis van onmiddellijke of veranderende trends in het juridische landschap. Daarom zullen teams agile doelen moeten stellen bij het verzamelen en interpreteren van gegevens om indien nodig nieuwe richtingen voor bedrijfsontwikkeling te bepalen. Het lijkt misschien meer werk dan normaal, deze stappen maken het gemakkelijker en leidt u door een proces dat eenvoudiger te volgen is met slechts vijf stappen.

De 5 stappen om uw agile 2022-2023-marketingplan te maken

Deze 5 stappen, zijn uw sleutel tot het creëren van flexibele marketingstrategieën met de gegevens die nodig zijn om succesvolle resultaten te behalen en uw bedrijf volgend jaar op te bouwen. We hebben een overzicht van de vijf stappen hieronder opgesteld.

1) Stap één: plan uw doelstellingen
Begin door de doelstellingen van de marketingafdeling af te stemmen op de algemene bedrijfsontwikkelingsdoelstellingen van het bedrijf. Marketingexperts van advocatenkantoren waarschuwen ook dat een veelgemaakte fout die ze zien, is om direct van strategie naar tactiek te springen, zonder de tijd te investeren om eerst te bepalen wat aan het einde van het jaar succes zal zijn.

2) Stap twee: beheer de initiatieven
Vooruitkijkend naar 2023, adviseren juridische marketeers dat dit het moment is om gerichter te zijn bij de ontwikkeling van tactische initiatieven, waarbij ze afstand nemen van de 'spray and Pray'-benadering waar veel bedrijven in het verleden de voorkeur aan gaven. Bepaal de specifieke tactieken die u wilt gebruiken om het nastreven van uw strategische doelstellingen te stimuleren.

3) Stap drie: houd uw kansen bij
In de onzekere tijden van vandaag veranderen de dingen snel. Wees voorbereid om de voortgang van elk initiatief te volgen en pas direct aan. Meet de specifieke gegevenspunten waarmee u de juiste nummers kunt volgen.

4) Stap vier: begrijp de resultaten
De marketingteams van advocatenkantoren moeten in 2023 samenwerken met data-analyse-experts om voortgangsrapporten te maken en te produceren die zijn gebaseerd op geavanceerde datawetenschap. Presenteer bevindingen met duidelijke en beknopte rapporten, opgesteld in gebruiksvriendelijke formaten.

5) Stap vijf: ontdek Insights
Ontdek wat werkt en wat niet door belangrijke inzichten te vinden uit de resultaten die u uit uw gegevens kunt halen. Omarm flexibele marketingplanning door gebieden voor opportunistische marketinginitiatieven te identificeren en de tactieken in uw oorspronkelijke plan aan te passen.

Wil je je stappen concreet gaan maken in richting 2023? Plan dan nu een kennissessie in.

Blog berichten

Gerelateerde artikelen.

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Hoe kan HubSpot advocatenkantoren helpen groeien?

Misschien herken je dit wel: Er is een database (CRM) met klantgegevens maar wie houdt het...

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Boost je leadgeneratie: Online marketing voor advocatenkantoren

Ontdek hoe online marketing advocatenkantoren kan helpen bij het genereren van leads.

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Verkoopstrategieën voor advocatenkantoren: De prestaties van je juridische praktijk verbeteren

De kunst van het verkopen: succes vergroten bij advocatenkantoren

Als ervaren online partner...

Read more