4 stappen voor het creëren van klantpersona's voor je advocatenkantoor

Geplaatst door Hanno Driesser op 19-03-2019
(leestijd 4 minuten)
4 stappen voor creëren klantpersona's
 
Effectieve juridische marketing begint met strategie. Een sterke basis biedt een platform van waaruit u campagnes kunt bouwen en beheren. Klantpersona's maken is een belangrijk onderdeel van het planningsproces. Persona's helpen je bij het richten en verfijnen van uw marketinginspanningen om de ROI te maximaliseren. Door de gemeenschappelijke eigenschappen van de mensen te identificeren die je diensten nodig hebben, voorkom je dat je marketinguitgaven verspilt.
 
Wat is een klant (buyer) persona?
Weet je niet zeker wat een klantpersona is? Maak je geen zorgen - het is simpel:
 
klant persona'sEen klantpersona, ook wel buyer persona's genoemd, is een semi-fictief profiel dat wordt gebruikt om je ideale klant te vertegenwoordigen. De persona is gericht op het definiëren van gerichte demografische gegevens, attitudes ten aanzien van diensten, gedragingen, bezwaren en andere essentiële informatie.
 
Heeft mijn bedrijf echt persona's nodig?
Om het maar direct te zeggen: Ja! De juridische marketing is erg concurrerend. Hoe groter je markt, hoe moeilijker het is om effectieve marketingstrategieën te maken en uit te voeren. De afgelopen jaren heeft digitale marketing de concurrentie harder gemaakt. Daardoor zijn ook personas belangrijker geworden. Het vermogen om de reis van de typische koper te identificeren en de strategie dienovereenkomstig aan te passen is cruciaal. Een klantpersona zal enorm helpen bij die inspanningen.
 
Hoe creëer je een klantpersona?
Het is dus tijd om klantpersona's te creëren en je digitale marketingstrategie aan te passen. Maar waar begin je?
 
We geven ja alle informatie die je nodig hebt om vandaag klantpersona's te maken:
 
Stap 1 - Gebruik bestaande gegevens
Begin met het beoordelen van bestaande klantprofielen. Zoek naar trends. Gemeenschappelijke leeftijdscategorie? Soortgelijke beroepen? Waar wonen zij? Werk? Hoe kwamen ze achter je bedrijf? Wat motiveerde hen om je diensten te zoeken? Leg alle informatie vast die relevant kan zijn voor je klantpersona's.
 
Stap 2 - Gebruik je website
Je website is de krachtigste marketingtool die je bezit als je deze correct gebruikt. Contactformulieren zijn een uitstekende gelegenheid om informatie te verzamelen die relevant is voor klantpersona's. Je kunt bijvoorbeeld naast de andere standaardinformatie ook vragen naar de locatie van een potentiële klant.
Analytics-informatie kan ook relevant zijn voor klantpersona's. Vinden de meeste van je klanten jouw bedrijf via organische zoekresultaten of gebruiken ze andere methoden? Met wat voor soort apparaten browsen potentiële klanten gewoonlijk op je site? Deze informatie, samen met andere KPI's, kunnen nuttig zijn bij het bouwen van persona's.
 
Stap 3 - Praat met uw klanten
Het gebruik van bestaande klantprofielen en je website kan een flink deel van je klantpersona's helpen te maken, maar belangrijke informatie zal nog steeds ontbreken. Praten met vroegere en huidige klanten is een geweldige manier om de gaten te vullen. Je kunt pertinente vragen stellen die een verlichtend antwoord bieden.
Je kunt bijvoorbeeld informeren naar de grootste bezwaren van je klant bij het overwegen van verschillende juridische aanbieders. Je kunt ook vragen stellen over hobby's, interesses, tegenwerpingen en/of doelen om met je te werken.
Hier zijn een paar tips voor het werven van geïnterviewden:
  • Praat met goede en 'slechte' klanten - je wilt een nauwkeurige steekproef van informatie, dus het is belangrijk dat je niet alleen contact zoekt met klanten met een geweldige ervaring. Wees niet bang om contact op te nemen met een klant die gefrustreerd is over je proces of een slechte beoordeling heeft achtergelaten. Gebruik het als een kans om van de ervaring te leren.
  • Bied een extra - Wat is beter dan een cadeaubon voor een geweldig restaurant? Bied klanten een bonus om je een half uur of zo van hun tijd te vragen voor een interview. Mensen zijn druk en hebben meer kans om op te letten als ze iets terug krijgen voor hun tijd. Gebruik dat in je voordeel. Incentives kunnen ook worden gebruikt om interviews te krijgen met degenen in je markt die je diensten in het verleden nog niet hebben gebruikt.
  • Interview zoveel mogelijk mensen - Hoe meer informatie je kunt verzamelen, hoe beter. Als het je doel is om 3 of 4 verschillende persona's te maken, zijn 20 interviews een goede target om op te schieten. Een grotere steekproef van gegevens geeft je alleen meer accurate persona's.
Stap 4 - Bouw klantpersona's

klant-buyer-persona's

Nu je de gegevens hebt verzameld, is het tijd om de profielen te bouwen. Begin met het schetsen van de informatie die elke persona zal bevatten. Bekijk de onderstaande lijst om enkele van mijn aanbevolen persona-gegevens te bekijken. Nadat je je contouren hebt, kun je elk profiel een naam geven en beginnen met het invullen van de informatie. Houd er rekening mee dat je een aantal overeenkomsten tussen persona's kunt hebben, maar dat is helemaal niet erg.
 
Het doorzoeken van deze gegevens kan lastig zijn, daarom raad ik je aan om bijvoorbeeld Microsoft Excel te gebruiken om de informatie te ordenen.
 
Essentiële klantpersona-gegevens
Klantpersona's verschillen op basis van het type recht dat je toepast, je locatie en andere factoren. We hebben echter een lijst samengesteld met enkele essentiële details die niet mogen worden weggelaten:
  • Demografische informatie, waaronder leeftijd, locatie, geslacht, inkomen, type huishouden.
  • Achtergrondinformatie zoals familie, beroep, ervaring.
  • Waarom ze je service nodig hebben.
  • Bezwaren
  • Motivaties
  • Waarden
 

Onderwerpen: advocaten, inbound, persona's

Wil je ook weten wat Inbound Marketing voor jouw kantoor kan betekenen? Als je wilt kunnen we vrijblijvend een 20 minuten call inplannen?