Wat is een klant (buyer) persona?
Heeft mijn bedrijf echt persona's nodig?
Hoe creëer je een klantpersona?
Stap 2 - Gebruik je website
Stap 3 - Praat met uw klanten
-
Praat met goede en 'slechte' klanten - je wilt een nauwkeurige steekproef van informatie, dus het is belangrijk dat je niet alleen contact zoekt met klanten met een geweldige ervaring. Wees niet bang om contact op te nemen met een klant die gefrustreerd is over je proces of een slechte beoordeling heeft achtergelaten. Gebruik het als een kans om van de ervaring te leren.
-
Bied een extra - Wat is beter dan een cadeaubon voor een geweldig restaurant? Bied klanten een bonus om je een half uur of zo van hun tijd te vragen voor een interview. Mensen zijn druk en hebben meer kans om op te letten als ze iets terug krijgen voor hun tijd. Gebruik dat in je voordeel. Incentives kunnen ook worden gebruikt om interviews te krijgen met degenen in je markt die je diensten in het verleden nog niet hebben gebruikt.
-
Interview zoveel mogelijk mensen - Hoe meer informatie je kunt verzamelen, hoe beter. Als het je doel is om 3 of 4 verschillende persona's te maken, zijn 20 interviews een goede target om op te schieten. Een grotere steekproef van gegevens geeft je alleen meer accurate persona's.
Stap 4 - Bouw klantpersona's
Essentiële klantpersona-gegevens
-
Demografische informatie, waaronder leeftijd, locatie, geslacht, inkomen, type huishouden.
-
Achtergrondinformatie zoals familie, beroep, ervaring.
-
Waarom ze je service nodig hebben.
-
Bezwaren
-
Motivaties
-
Waarden