In de huidige geavanceerde digitale wereld lopen advocatenkantoren nog steeds achter op het gebied van "online presence". Veel advocatenkantoren vertrouwen op meer traditionele werkwijzen voor het verwerven van nieuwe klanten, winstgevende zaken en factureerbare uren, zoals betaalde advertenties, inkooplijsten van contacten en mond-tot-mondreclame. Maar het alomtegenwoordige internet verbindt de toekomst van het bedrijfsleven; gemiddeld gebruikt 98% van de Nederlandse huishoudens het internet (CBS) en de tijd doorgebracht met schermen en apparaten staat nu gemiddeld 4,5 uur per dag (Globalwebindex). Daarom is het geen twijfel dat een bedrijf, ongeacht de branche, op de resultatenpagina's van een Google-zoekopdracht moet verschijnen om de concurrentie te verslaan.
Wat is Inbound?
Inbound (content) marketing kost 62% minder dan traditionele marketing en genereert 3x zoveel leads, volgens Demand Metrics. Inbound marketing is een techniek om op organische wijze gekwalificeerde leads aan te trekken via het maken van content en het aantrekken van potentiële klanten die actief op zoek zijn naar antwoorden. Dus zelfs als je advocatenkantoor veel ervaring heeft met het verwerven van solide verwijzingen van klanten in het verleden, hebben mensen de neiging om zelf onderzoek te doen naar aanbevolen bedrijven. Inbound strategieën gebruiken een methodologie (zie afbeelding hieronder) waar mensen je voornamelijk online vinden; verander bezoekers in gekwalificeerde leads en verander leads in klanten. In tegenstelling tot betaalde online marketingcampagnes (PPC) is inbound een langetermijnstrategie. Het ontwerpen van uw inbound marketing trechter is de eerste stap naar het opbouwen van een sterke, positieve digitale aanwezigheid, gevolgd door de inbound noodzakelijkheden. Hier zijn een paar fundamentele componenten om uw bedrijf op te starten.
Hoe vermarkt je je advocatenkantoor met Inbound Marketing?
Bouw vertrouwen op via bloggen
Toekomstige klanten zoeken een advocatenkantoor dat ze kunnen vertrouwen. Het is de reden waarom verwijzingsklanten vaak voorkomen; een persoon wordt vaak verwezen door iemand die ze kennen en vertrouwen. Tegelijkertijd kunnen online bronnen die zowel gekwalificeerde leads als verwijzingen genereren, hetzelfde effect bereiken als goed wordt gedaan. Een blog die is bijgevoegd op de website van uw advocatenkantoor geeft aan:
- Expertise over relevante en nuttige onderwerpen die de interesses, pijnpunten en juridische vragen van mensen aanpakken. *
- Merkbewustzijn en 'thought leadership'.
- Autoriteit en positiebepaling van zoekmachines (SEO-strategie).
* Juridische kennis wordt steeds meer gratis op internet beschikbaar, wat een andere aanwijzing is dat advocatenkantoren inbound methoden moeten omarmen en in hun voordeel moeten gebruiken.
#InboundMarketing kost 62% minder dan traditionele marketing en genereert 3x zo veel leads. (Demand Metrics).”
Consistentie in het produceren en publiceren van content is essentieel - minstens één of twee keer per week. Een blogpost moet minimaal 500 woorden bevatten, met een titel en trefwoorden of zinsdelen met betrekking tot juridische kwesties die mensen waarschijnlijk in Google intypen (bijv. "Wat komt er kijken bij een echtscheiding" of "Wat gebeurt er wanneer mijn rijbewijs is afgenomen ?"). Of wanneer jij of de medewerkers van je bedrijf overspoeld worden met werk of gewoon niet de creatieve schrijvers en know-how hebben om digitale marketingmethoden uit te voeren, huur dan een kundig inbound marketingbureau in om de content voor je te verzorgen welke website optimalisatie, bestemmingspagina's, SEO 'best practices', 'nurtering', e-mail campagnes en promoties, etc bevatten. Op deze manier kan je bedrijf het gedoe met 'trail and error' en verlies van tijd én geld vermijden wanneer het toch in eigen beheer blijft.
Distributie van content
Terwijl je blogposts overuren genereert met de strategische opname van zoekwoorden en andere SEO-elementen, volstaat het niet om uw blog gewoon te plaatsen en dan te denken dat het werk gedaan is. Vergroot het verkeer en het bewustzijn door je content op verschillende platforms te verspreiden. Deel je content op sociale mediakanalen met behulp van 'best practices' voor advocaten. Dit deel van uw marketing en PR moet een strategie bevatten met als doel een positief, sterk merkimago te creëren om relaties op te bouwen en vertrouwen te hebben met je 'volgers'. Hoe kan een advocatenkantoor dat op een effectieve manier doen? Eén manier is door een persoonlijke vorm aan te bieden via webinars, positieve verwijzingen, bio's van advocaten, liefdadigheidsevenementen en foto's/video's.
Converteer verkeer naar gekwalificeerde leads
Omdat je waardevolle content het verkeer op een organische manier opslaat, moet je ervoor zorgen dat je bezoekers een relatie met je opbouwen, zodat jouw bedrijf 'top-of-mind" blijft. Om te beginnen met het omzetten van onbekenden in prospects, verzamel lead intelligence. Leg hun basiscontactinformatie vast met behulp van de volgende strategieën:
- Voeg webformulieren toe aan de zijbalk van elk blogbericht en pagina's van uw site; bewaar de formulieren op korte naam, e-mail / telefoon, een vraag (in welke juridische kwestie wilt u meer informatie vinden?) en / of een bericht.
- Plaats de call-to-action-knoppen strategisch op blogposts en in je content om bezoekers aan te moedigen om actie te ondernemen (bijvoorbeeld 'vraag een consult van 30 minuten aan' of 'vraag onze gratis demo aan').
Inbound marketing is een krachtige vorm van marketing die een aanzienlijke ROI tot stand kan brengen. Juridische diensten draaien om het idee en de praktijk van het verkopen van kennis. In dat geval passen inbound strategieën perfect in het domein van het aanspreken en opleiden van potentiële klanten met content.
Er is veel te leren over professionele inbound marketing en SEO, maar dat moet een advocatenkantoor niet ontmoedigen om hun bereik te verbreden en nieuwe technologieën (denk bijv. aan echt converterende websites) en methoden te gebruiken om hun klantenbestand te laten groeien.