Het internet is een krachtig hulpmiddel geworden dat u niet kunt negeren als u uw rendement op investeringen wilt verhogen. Investeren in digitale marketing is niet langer een optie, maar een must voor u om uw verkoop en aanwezigheid op de markt te vergroten. Digitale marketing evolueert voortdurend en om succesvol te zijn, moet u op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en trends in de markt.
Hier zijn enkele van de digitale marketingtrends die naar verwachting in 2020 een hit zullen worden, in willekeurige volgorde.
VERHOOGD GEBRUIK VAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE
Kunstmatige intelligentie is het gebruik van machines en robots die als mensen kunnen werken. AI combineert functies zoals spraakassistenten en chatbots om antwoorden te krijgen. Verwacht wordt dat spraakmarketing in 2020 even groot zal zijn als visuele marketing. Persoonlijke assistenten zoals Siri en Alexa blijven populaire persoonlijke assistenten, waarvan het gebruik naar verwachting met 50% zal toenemen.
Websites of blogs moeten steeds beter geoptimaliseerd worden voor 'search' op het web. Meer gebruikers schakelen over op 'voice' zoekopdrachten en door uw site te optimaliseren, kunt u deze nieuwe gebruikers aantrekken. Experts geloven ook dat augmented reality volgend jaar populairder zal zijn dan virtual reality.
GEPERSONALISEERDE contentMARKETING
In de voorgaande jaren was content 'King' en dit jaar zag de opkomst van 'Long form content'. In 2020 wordt van consumenten verwacht dat ze diepgaande content overwegen. Gerichte en gespecialiseerde content is een effectieve manier om potentiële consumenten te bereiken. Van creatieve content in bijv. locatie Amsterdam die het specifieke probleem van een persoon aanpakt, wordt verwacht dat de consument door via het FlyWheel (vernieuwde vorm van sales funnel) wordt gehaald en het aantal conversies wordt verhoogd.
EPHEMERAL content
Snapchat was het eerste sociale mediaplatform dat het concept van "My Story" introduceerde. Later volgden Facebook en Instagram. Ephemeral content verdwijnt na enige tijd, waardoor dit een uitstekende gelegenheid is voor marketeers om de naamsbekendheid te vergroten, een jonger publiek te bereiken en een constante betrokkenheid bij hun volgers te hebben.
VERHOOGD GEBRUIK VAN influencer MARKETING
Influencer marketing is dit jaar in opkomst en zal naar verwachting toenemen in 2020. Experts zijn ook van mening dat partnerschappen met lokale influencers volgend jaar cruciaal zullen zijn. Dat betekent dat meer bedrijven zich moeten beperken tot een interessegebied en moeten bepalen of deze strategie zinvol is.
Anders dan in het verleden, waar influencers beroemdheden waren met duizenden volgers, wordt van bedrijven verwacht dat ze op zoek gaan naar mensen met een kleiner, maar meer gericht publiek om als influencers te werken. Influencer marketing in 2020 zal gepersonaliseerd en authentiek zijn.
MEER getargette RECLAME
Ben je ooit een advertentie tegengekomen die niets met jou of je behoeften te maken had? Nou, dat wordt naar verwachting in 2020 verleden tijd. Onderzoek toont aan dat niet-gerelateerde advertenties of bedrijven die mensen altijd irriteren met irrelevante advertenties door 48% van de mensen worden genegeerd.
Toch zullen mensen meer aandacht besteden aan op maat gemaakte advertenties door meer te kopen. In 2020 zullen meer bedrijven zich richten op specifieke gebruikers en doelgroepen met relevante display-advertenties.
VERHOOGD GEBRUIK VAN VIDEOMARKETING
Onderzoek toont aan dat 70% van de klanten liever via video over een product zou willen leren. De verwachting is dat videomarketing blijft bestaan naarmate meer bedrijven op zoek zijn naar een handig hulpmiddel om hun berichten te communiceren. In 2020 worden meer kwaliteitsvideo's uitgebracht. Bovendien zal er een toename zijn van live video's op Facebook Live en Instagram Live. Volgend jaar zal ook het toegenomen gebruik van live video-advertenties te zien zijn.
DE OPKOMST social messaging APPS
Facebook Messenger heeft meer dan 1,3 miljard maandelijkse gebruikers, terwijl WhatsApp meer dan 1,6 miljard actieve gebruikers heeft. De populariteit van apps voor sociale berichten zal naar verwachting volgend jaar toenemen. Deze apps zullen een perfecte plek zijn voor bedrijven om hun producten en diensten op de markt te brengen. Om die reden heeft WhatsApp ook WhatsApp Business in het leven geroepen.
Social messaging-apps zijn een uitstekende manier om personalisatie mogelijk te maken en de waarde voor gebruikers te vergroten. Bovendien helpen deze apps informatie te leveren, potentiële klanten terug te winnen en de verkoop te stimuleren.
SAMENWERKING VAN SOCIALE MEDIA EN E-COMMERCE
Social Commerce zal enorm zijn in 2020 naarmate meer bedrijven e-commerce willen combineren met sociale media. Instagram heeft dit jaar Instagram Checkout geïntroduceerd waarmee gebruikers hun aankoop in de app kunnen voltooien zonder naar de website te gaan. Deze trend zal naar verwachting de kans verkleinen dat klanten hun winkelwagentjes verlaten omdat ze zich bij een andere winkel moeten aanmelden of van app moeten wisselen.
Facebook is een bijvoorbeeld "Monetization Tools" aan het uitrollen om inkomsten te genereren uit je fanbase.
Conclusie
Technologie verandert de toekomst van digitale marketing. Slimme technologie, AI-automatisering en big data zijn enkele van de manieren waarop merken en bedrijven hun doelgroepen analyseren en met hen communiceren voor een gepersonaliseerde ervaring. Als u in contact komt met de bovenstaande trends, helpt u uw bedrijf voorop te blijven lopen en meer conversies te genereren.
Wil je eens vrijblijvend sparren over jouw digitale ervaringen. Ik connect graag met je!