11 tips voor het opzetten en uitvoeren van email-campagnes

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

- Leestijd 3 minuten -

Als je op zoek bent naar een rendement op jouw investering, is e-mailmarketing nog steeds een geweldige optie. Om je een beter beeld te geven van hoe effectief het is, moet je bedenken hoe je je voelt als je thuis een brief ontvangt. Je kijkt elke dag naar de post, je kijkt wat het is en opent brieven die persoonlijk aan jou zijn gericht.

Je doet een soortgelijk proces met je e-mails - je bekijkt ze elke dag. Je inbox op jouw telefoon maakt het zoveel gemakkelijker, of dat nu is om te lezen, te archiveren of te verwijderen.

Maar wat maakt een campagne effectief? Maak het persoonlijk, heb interessante content en gebruik goede afbeeldingen. In dit blog vind je een stapsgewijze email marketingstrategie voor het opzetten en uitvoeren van een succesvolle email marketingcampagne.

  1. Voor wie is je e-mail? Voordat je een e-mail verzendt, moet je jouw doelgroep kennen wanneer je jouw e-mailcampagne start, zodat je de beste manier weet om hun aandacht te trekken en een effectieve e-mailcampagne te maken.
  2. Waar gaat je e-mail over? Wees creatief in de onderwerpregel. Het kan de doorslag geven bij het al dan niet ontdekken van jouw bedrijf door jouw ontvanger. Houd het kort, krachtig en to-the-point. Het uitvoeren van een A/B-test op jouw onderwerpregel kan laten zien wat het beste werkt.
  3. Boeiende content: Ken de uitdagingen van je publiek. Maak dus content die helpt bij het 'oplossen' van hun problemen.
  4. Beknopte content: een geweldige e-mail is beknopt, dit betekent dat lezers minder snel interesse verliezen en jouw e-mail naar de prullenbak verplaatsen.
  5. Gemakkelijke navigatie: zorg ervoor dat jouw e-mailsjabloon gemakkelijk te navigeren is, maar vooral dat je de juiste beelden toevoegt om het interessant te maken om naar te kijken.
  6. Wat wil je dat de ontvanger doet? Vetgedrukte call-to-actions kunnen de lezer echt helpen om te navigeren en goed met jouw content om te gaan.
  7. Voeg links toe aan jouw sociale mediakanalen: Dit geeft de ontvanger de mogelijkheid om je gemakkelijk te volgen op sociale media en geeft hen een ander contactpunt om op de hoogte te blijven van jouw bedrijf.
  8. Test op mobiele apparaten: Met 67% van de e-mails  die op een smartphone of tablet worden gelezen, zorg je ervoor dat jouw e-mails responsive zijn. Het is ook het vermelden waard dat 65% van de mobiele lezers die een e-mail 2x openen waarschijnlijk doorklikken (Bron: Campaign Monitor, 2020 via Hubspot ).
  9. Analyseren: Noteer wat wel en niet werkt. Kopieer geen oude sjablonen die geen klikken krijgen, wees innovatief en creatief.
  10. Email distriubutielijst: Het segmenteren van een lijst is zo belangrijk bij het maken van een gerichte e-mailcampagne. Ontvangers hebben 75% meer kans om op e-mails van gesegmenteerde campagnes te klikken dan niet-gesegmenteerde campagnes (Bron: MailChimp, 2020 via Hubspot)
  11. Afscheid nemen: Je moet altijd een opt-out optie in jouw e-mail hebben, evenals een link naar je privacybeleid. Als mensen niet geïnteresseerd zijn, kan je hen eenvoudig laten afmelden en diegene uit je lijst laten verwijderden die toch niet 'verder' zou gaan. Hierdoor kun je je concentreren op degenen die geïnteresseerd zijn in je organisatie. Vergeet niet dat je AVG (GDPR)-compliant moet zijn, dus transparantie is belangrijk.
Blog berichten

Gerelateerde artikelen.

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Een inboundmarketing-gids voor accountantskantoren

- Leestijd 3 minuten -

Inbound marketing is gericht op het genereren van leads om de kwalitatieve...

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Call-to-action buttons: welke zijn er zoal?

Er zijn verschillende manieren waarop u uw website-bezoeker kunt vragen om een actie op uw website...

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Inbound marketing en de voordelen ervan voor accountantskantoren

Een kort overzicht van inbound marketing:

In de huidige hypercompetitieve bedrijfsomgeving is er...

Read more