5 tekenen dat jouw bedrijf Marketing Automation nodig heeft.

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

- Leestijd 3 minuten -

Marketeers hebben veel ballen hoog te houden. Tussen e-mails, blogposts, sociale media, advertentiecampagnes en direct mail is het praktisch onmogelijk om al uw communicatie bij te houden zonder enig niveau van automatisering.

Dat is de reden waarom het gebruik van Marketing Automation tools in de lift zit. Volgens ClickZ maakt maar liefst 59% van de Fortune 500-bedrijven al gebruik van Marketing Automation en dat is niet zonder reden. Studie na onderzoek geeft aan dat Marketing Automation een indrukwekkende ROI kan opleveren.

Uit een VentureBeat-enquête onder 700 marketeers bleek dat 80% van de gebruikers van Marketing Automation hun aantal leads zag toenemen en 77% het aantal conversies toenam. Volgens een rapport van B2B Marketing en Circle Research ziet na slechts één jaar 32% van de bedrijven een hogere omzet. Na twee jaar stijgt dat aantal tot 40%.

Wanneer heb je Marketing Automation nodig?

Te vaak worden marketeers uitgeschakeld met de term 'automation', omdat het koud en onpersoonlijk klinkt. Maar als u het goed doet, kan Marketing Automation uw marketinginspanningen stroomlijnen, nurture not-engaged leads en essentiële gegevens over uw verkoopcyclus leveren.

Hier zijn vijf veelbetekenende tekenen waarvan je bedrijf kan profiteren m.b.v. Marketing Automation:

1) Je marketinginspanningen werken niet zo goed als u zou willen

Ben je constant bezig met prospects zonder conversies uit te voeren? Zonder marketing automation kan het moeilijk zijn om de gegevens te krijgen die u nodig hebt om precies te bepalen hoe goed uw marketinginspanningen werken.

De meeste softwareprogramma 's voor marketing automation bevatten rapportagetools waarmee u eenvoudig kunt zien hoe succesvol uw campagne is. Een ROI-rapport biedt doorgaans:

  • Leads en kansen die regelmatig worden gecreëerd
  • Welke campagnes hebben invloed op de verkoop
  • Opbrengsttoewijzing, die je vertelt hoe goed lead nurturing werkt

Houd er rekening mee dat dit alleen werkt als uw verkoopteam nauwkeurige gegevens in uw CRM plaatst en als er een soepele integratie is tussen uw website, uw CRM en uw marketing automation platform.

2) Uw verkoopcyclus is te lang

De huidige verkoopcyclus wordt voor het grootste deel bepaald door kopers die al hebben besloten wat ze willen kopen en van wie. Dat kan je cyclus lang en frustrerend maken, maar je hebt nog steeds controle over het proces.

Leadscoring is een belangrijk onderdeel van het verkorten van een lange verkoopcyclus. Als u uw leads scoorde, worden alleen gekwalificeerde leads die klaar zijn om te kopen doorgegeven aan het verkoopteam. Dat betekent dat uw verkoopteam zich kan richten op het sluiten van deals met prospects die al zijn opgeleid over uw product of service. Het resultaat? Ze spenderen beduidend minder tijd aan het aanzetten van leads door de verkooptrechter.

3) U hebt niet genoeg gegevens om uw leads te segmenteren

Het is moeilijk om uw berichten te verfijnen als u uw lijsten niet gesegmenteerd heeft. Met marketing automation software kunt u uw lijsten op demografisch, firmografisch, locatie, gedrag, enz. Verdelen. U kunt uw prospects ook indelen op basis van hun positie in uw verkooptrechter.

Het gebruik van marketing automation en het segmenteren van uw leads kan een grote impact hebben. Bedrijven die automatisering gebruiken, zien meestal een hoger succespercentage van marketingreacties op gekwalificeerde leads.

4) Je merkt dat er veel leads door de scheuren vallen

Zonder automatisering is het een uitdaging om niet-benutte leads te voeden. Als je niet kan blijven in de voorkant van deze leads, zal uw concurrenten stap. Als, aan de andere kant, je koesteren uw leads, kunt u beide conversies en inkomsten te verhogen. Volgens Annuitas Group verdienen volwassen leads 47% meer aankopen dan niet-gevoede leads. Een oudere statistiek wellicht, maar als er iets is, is dit percentage toegenomen doordat B2B-bedrijven hun beheersing van marketing automation hebben verbeterd.

Met de juiste hulpmiddelen kunt je relevante inhoud leveren op basis van hoe je leads omgaan met je website, pagina's van sociale media of marketing-e-mails. Wanneer leads eindelijk klaar zijn om te kopen, staat er een bericht op hen te wachten.

5) Jouw lijst is te klein

Zelfs de meest bekwame marketeers kunnen niet meer dan enkele tientallen leads beheren zonder deze door de vingers te laten glippen. En je hebt meer dan enkele tientallen contacten nodig om je bedrijf winstgevend en groeiend te houden.

Zodra je een marketing automation tool hebt opgezet, kun je meer leads via je website vastleggen, jouw lijst segmenteren, je berichten targetten en meer kopers naar je sales funnel verplaatsen.

Maar nu terug naar jou

Marketing automation software vertegenwoordigt een aanzienlijke investering en een belangrijke strategische verschuiving voor de meeste bedrijven, dus wees niet bang om voorzichtig te zijn. Wat is jouw "next step"?

Wil je meer weten of een keer een demo ervaren? Neem dan snel contact op!

Blog berichten

Gerelateerde artikelen.

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Inbound marketing en de voordelen ervan voor accountantskantoren

Een kort overzicht van inbound marketing:

In de huidige hypercompetitieve bedrijfsomgeving is er...

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Een inboundmarketing-gids voor accountantskantoren

- Leestijd 3 minuten -

Inbound marketing is gericht op het genereren van leads om de kwalitatieve...

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Vijf stappen naar marketingplanning voor advocatenkantoren in 2023

In een aantal jaren waarin de meeste marketingplannen volledig moesten veranderen, kan het...

Read more