De belangrijkste juridische marketingtrends om in de gaten te houden in 2021

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser
- Leestijd 9 minuten -

Haal diep adem, allemaal. Ondanks de uitbraak van COVID-19 en de wijdverbreide economische neergang, stort de juridische sector niet in. De behoefte aan hoogwaardige juridische dienstverlening is zo divers als altijd. Het gaat nergens heen. Onderzoek van McKinsey toont zelfs aan dat advocatenkantoren in de recente geschiedenis bijzonder geschikt zijn geweest voor "weers" economische neergangen.

Dat gezegd hebbende, is de wereld van recht en juridische marketing niet immuun geweest voor de "ongekende kracht" van 2020. Naast de diepe, maar onvoltooide gevolgen van COVID-19, ervaart de juridische sector andere diepgewortelde verschuivingen die door technologie worden veroorzaakt. en verschuivende consumentenvraag die niet over het hoofd mag worden gezien.

Veel bedrijven 'offshoren' bijvoorbeeld documentreview, onderzoek en juridische teksten om hun marges te verduurzamen. Leveringsmodellen veranderen ook, met klantencalls, onderzoek en andere traditionele één op één diensten die 100% online gaan - ongetwijfeld aangespoord door gezondheids- en veiligheidsbedenkingen veroorzaakt door COVID-19. En nieuwe "doe-het-zelf-online" -diensten, zoals (Legal)Zoom, blijken disruptief.

Ten slotte, en in het licht van de huidige politieke en sociale kwesties, komt er steeds meer vraag naar praktijkgebieden, zoals faillissementen en herstructureringen, schuldfinanciering, arbeid en werkgelegenheid, enzovoort.

"Flexibel zijn. Wees klaar." Juridische marketingtrends voor 2021

Net als bij eerdere recessies, is flexibiliteit de sleutel voor advocatenkantoren die niet alleen de storm willen doorstaan, maar ook sterker willen worden aan de andere kant. Dit vereist enige creativiteit, aandacht voor digitale branding en inhoud, en de bereidheid om nieuwe strategieën te introduceren om klanten aan te trekken (en te behouden!).
Op basis van ons uitgebreide werk in het uitvoeren van marketing- en SEO-strategieën voor advocatenkantoren, hebben we naar onze mening zeven van de meest urgente digitale marketingtrends voor de juridische sector in 2021 samengesteld - trends die onze eigen unieke benadering van onze gewaardeerde cliënten op juridisch gebied.

1. Zet de klant op de eerste plaats in uw benadering van juridische marketing

Er zijn te veel opties voor potentiële klanten om tijd te verspillen met bedrijven die hen niet op de eerste plaats zetten. In termen van marketing, hier is hoe 'de klant centraal stellen' eruit zou kunnen zien:

  • Mensgerichte marketing. Met andere woorden, wees menselijk, zowel wat betreft hoe u uw merk presenteert als hoe u met uw klanten spreekt. De waarheid is dat mensen niet alleen willen weten dat je niet zomaar een ander anoniem advocatenkantoor bent, maar dat ze niet zomaar een ander gezichtsloos radertje in de marketingmachine zijn.
  • Toon begrip van de behoeften, uitdagingen en angsten van de cliënt. Wat maken cliënten in uw specifieke praktijkgebied door? Hoe beter u zich kunt inleven in de pijn, frustraties en gewenste resultaten voor uw klanten, hoe effectiever u in staat zult zijn om waarde te creëren en hen te helpen de pijn en uitdagingen die ze ervaren aan te pakken.
  • Creëer waarde, niet alleen een slimme pitch. Het creëren van waarde voor klanten - huidige en toekomstige - moet de marketingstrategie in de juridische wereld vormgeven. Videocontent die een veelvoorkomende juridische vraag beantwoordt, of gewone blogcontent met juridische tips en trucs voor klanten die navigeren in de wereld van immigratiewetgeving, auteursrechten of eigendomsrecht, kan uw merkethos aanzienlijk versterken.
2. Besteed veel aandacht aan de groeiende bekendheid van semantisch zoeken (zoeken op antwoord)

Er zijn talloze advocatenkantoren en services, dus Google moet heel goed zijn in het verbinden van mensen met de juiste zoekresultaten. Een van de meest prominente manieren om dit in 2021 te doen, is door semantisch zoeken te gebruiken. Dit is hoe zoekmachines alle beschikbare gegevens gebruiken om de context, intentie en betekenis te bepalen die ze nodig hebben om mensen te verbinden met de meest relevante en complete inhoud die mogelijk is.

Het komt erop neer hoe en waarom uw potentiële klanten naar u op zoek zijn. Welke antwoorden, informatie of expertise zoeken ze en op welk rechtsgebied? Hier zijn enkele eenvoudige principes die uw teams kunnen volgen als het gaat om semantisch zoeken:

  • Maak inhoud die de vragen van uw doelklant beantwoordt. Als je bijvoorbeeld wilt worden gezien door rijke mannen van middelbare leeftijd die hulp bij echtscheiding zoeken in Tampa Bay, beperk je inhoud dan tot het soort vragen en expertise waar deze doelpersoon waarschijnlijk naar op zoek zou zijn bij het gebruik van een zoekmachine.
  • Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines. Dat betekent inhoud ontwikkelen die to the point, beknopt en geschreven is in gemakkelijk te begrijpen taal. Dit is vooral belangrijk voor de juridische wereld, waar cliënten vaak (niet altijd!) De technische kennis van de wet missen die u en uw personeel kunnen hebben.
  • Krijg contextuele interne links rechtstreeks op uw website. Interne links gaan verder dan het creëren van logische klikpaden naar gerelateerde onderwerpen voor uw gebruikers. Strategisch uitgevoerd, creëert het een gegevensrijke, goed gestructureerde kaart met gerelateerde inhoud rond een centraal onderwerp of zoekterm, zoals TORT of letselrecht.
  • Optimaliseer inhoud voor onderwerpen in plaats van zoekwoorden. U kunt clusters van waardevolle inhoud opbouwen rond een juridisch onderwerp op hoog niveau, zoals echtscheidingsrecht, inclusief subonderwerpen zoals kosten van echtscheidingsrecht, tijdlijn van echtscheidingsrecht, enz. Terwijl u opbouwt en optimaliseert rond onderwerpgroeperingen, bouwt u natuurlijk een verband op van gerelateerde short-tail en long-tail zoekwoorden, die allemaal goed lenen voor betere rankings.
3. Krijg uw lokale SEO-spelmanier. Weg naar boven!

Veel kleine tot middelgrote advocatenkantoren bedienen vanwege hun fysieke locatie specifieke geografische gebieden. Het is geen verrassing dat ze naamsbekendheid moeten opbouwen en leads moeten stimuleren in hun lokale markten. Dankzij de snel groeiende prevalentie van lokale zoekopdrachten, hebben juridische marketeers een geweldige kans om een ​​lokaal publiek te bereiken en zich te onderscheiden van de concurrentie.

Al in 2017 schatte Think With Google dat het lokale zoeken jaar op jaar met 150% groeide (YoY). Tegenwoordig heeft die trend het gewicht van zaken als beoordelingen en bedrijfsvermeldingen naar lokale zoekalgoritmen alleen maar versneld. Volgens sommige schattingen heeft bijna 50% van alle Google-zoekopdrachten een lokale bedoeling.

Simpel gezegd, wanneer mensen zoeken naar juridische diensten in uw geografische gebied, wilt u ervoor zorgen dat uw gepolijste, A +, goed gemerkte inhoud wordt weergegeven, inclusief bedrijfsinformatie, foto's en recensies. Hier zijn een paar manieren om dat mogelijk te maken:

  • Stel vandaag nog uw Google My Business-, Facebook Business- of Klanten Vertellen account in . Als de middelen beperkt zijn, besteedt u uw tijd aan Google Mijn Bedrijf, het bedrijf dat het nauwst verbonden is met Google (de grootste zoekmachine ter wereld). Zorg ervoor dat elk aspect van deze lijsten, van contactgegevens, openingstijden en locatie tot beschikbare services en foto's, up-to-date zijn.
  • Genereer regelmatig beoordelingen. ERG BELANGRIJK. Recensies via bijvoorbeeld www.klantenvertellen.nl zijn een rangschikkingsfactor in de meeste lokale zoekmachines, met name Google, en ze zijn ook erg belangrijk voor potentiële klanten. We raden u aan een beoordelingsbeheer- en aanmoedigingsprogramma te ontwikkelen om beoordelingen van klanten te genereren. Uw merkreputatie en lokale zoekresultaten zullen u er dankbaar voor zijn.
  • Plaats content in lokale online publicaties, naast uw eigen speciale blog. Wanneer gerenommeerde, lokale publicaties linken naar de website van uw advocatenkantoor, geeft dit een signaal naar Google dat uw website waardevol is voor die regio. Een deel van uw SEO- en contentstrategie moet zich richten op het ontwikkelen van content die het lokale publiek nodig heeft. Lees ons artikel voor meer informatie over het bouwen van backlinks.
  • Werk vermeldingen in juridische mappen bij, zodat uw citaten altijd de meest recente informatie over uw bedrijf weergeven.

Als u op zoek bent naar meer advies over hoe u uw lokale SEO-strategie kunt optimaliseren, lees dan ons artikel '4 Effectieve SEO-tips voor advocatenkantoren'.

4. Maak het klanten gemakkelijk om te krijgen wat ze nodig hebben

Met andere woorden: let goed op de gebruikerservaring (UX), een cruciaal onderdeel van klantgerichte marketingstrategieën. Op een hoog niveau betekent dit dat u alle interacties met uw digitale entiteiten zo eenvoudig en professioneel mogelijk moet ontwerpen, testen en verfijnen. Dit omvat het zoeken naar u op Google, het boeken van consulten voor uw website of zelfs het doen van betalingen. Hoe zit het met bestandsoverdrachten, chatbots of veelgestelde vragen? Het moet allemaal schoon, eenvoudig en duidelijk zijn.

Hier zijn een paar best practices voor advocatenkantoren die een betere UX op hun website proberen te leveren:

  • Creëer een intuïtieve navigatie
  • Bied de mogelijkheid om advocaten te zoeken op specialiteit, locatie, etc.
  • Voeg uitgebreide biografieën van advocaten toe, inclusief achtergrondinformatie, foto's en video-inleidingen
  • Optimaliseer uw hele site voor mobiel
  • Creëer juridische informatiecentra (gidsen, downloads van webinars, juridische formulieren, enz.) Die waarde toevoegen aan huidige en toekomstige klanten, evenals aan andere juridische professionals

Niet alleen zullen uw klanten u bedanken voor uw geweldige UX, maar ook Google-zoekmachines. Volgens een blogpost van Google Webmaster Central van mei 2020 zal Google Zoeken nu allerlei UX-signalen in zijn ranglijst opnemen, inclusief de nieuwe Core Web Vitals van Google. Met deze updates van zijn zoekalgoritme signaleert Google een grotere nadruk op "verukkelijke" webervaringen voor mensen.

Dat betekent dat websites snel worden geladen, gemakkelijk informatie kunnen vinden en goed kunnen worden afgespeeld op verschillende apparaten en platforms. Sites die een gebruikerservaring van dit niveau kunnen leveren, worden beloond met een betere zichtbaarheid in de zoekresultaten, wat u zeker wilt voor uw juridische praktijk in 2021 (en daarna).

5. Verhoog uw investering in Facebook-advertenties

In de wereld van pay-per-click (PPC) -reclame is Google Ads een gouden standaard. De mogelijkheid om te adverteren op 's werelds meest gebruikte zoekmachine - om mogelijk elke maand dat aantal mensen te bereiken - kan enorme opbrengsten opleveren. Het zorgt ook voor veel concurrentie.

In feite komen veel advocatenkantoren naar ons toe vanwege de stijgende kosten van Google Ads en constant maximale vertoningen. En hoewel er nog steeds veel effectieve Google Ads-tactieken zijn, raden we vaak aan om meer te investeren in Facebook-advertenties.

Waarom? Welnu, vanaf het begin van 2020 zijn de wereldwijde kosten per klik (CPC) voor Facebook-advertenties gedaald, evenals de advertentiekosten voor Facebook over de hele linie. En de opties die beschikbaar zijn voor Facebook-adverteerders zijn nog nooit zo breed geweest. De technologie en middelen zijn verbluffend. We denken dat videoadvertenties heel logisch zijn voor advocatenkantoren. En misschien wil je Facebook Mobile Studio eens bekijken, dat een uitgebreide reeks functies bevat voor het maken van geweldige mobiele advertenties, inclusief beeldverbeteringen, korte videoadvertenties en geanimeerde verhalen.

Hoe spannend deze formaten ook zijn, Facebook is niet zonder risico. Facebook en zijn CEO Mark Zuckerberg zijn regelmatig verwikkeld in controverses over gegevensprivacy. In de loop van 2020 hebben steeds meer mensen en merken hun wantrouwen en ongenoegen tegenover de socialemediagigant geuit door het platform helemaal te boycotten. In feite hebben grote merken, zoals North Face, REI, Starbucks, Unilever, Verizon en meest recentelijk Disney, massaal bezuinigd op Facebook-advertentie-uitgaven als reactie op de manier waarop Facebook omgaat met politieke advertenties, feitencontrole en haatzaaiende uitlatingen .

Als marketeers in de juridische ruimte zal dit soort controverse waarschijnlijk een wenkbrauw optrekken. En het is iets waar we al onze klanten voor waarschuwen, dus wees voorzichtig als het gaat om investeren in Facebook-advertenties.

6. Wissel uw contentmarketingstrategie af

Hoe rijk en informatief ze ook zijn, blogposts alleen volstaan ​​niet meer. In plaats daarvan moeten advocatenkantoren een klantgerichte benadering van content hanteren die al die rijke kennis en juridische expertise naar klanten brengt, in de kanalen en media die ze verkiezen.

Tegenwoordig willen mensen eenvoud, interactiviteit en platformonafhankelijke beschikbaarheid. Als ze het niet kunnen vinden met een snelle Google-zoekopdracht of op hun dagelijkse platform - Instagram, Facebook, Twitter, enzovoort - gaan ze snel verder. Om als marketeer in de juridische ruimte in te spelen op deze steeds veranderende eisen van de consument, moet je openstaan ​​om nieuwe technologieën bij te houden.

Bij Lab701 bevelen we graag de kunst van het slim herbestemmen aan, ongeacht welke soorten inhoud het meest zinvol zijn voor onze juridische cliënten. Dat wil zeggen: bouw een actueel item met een langere vorm rond een key-onderwerp en gebruik die content vervolgens in kleinere subonderwerpen en contenttypen. Een langwerpig blogbericht kan onderdeel worden van een e-boek, een kopie op sociale media of zelfs een videoscript. Een webinar-interview kan worden opgesplitst in korte, discrete video's die kunnen worden gebruikt in een Instagram-campagne.

Er zijn een paar soorten content waarin advocatenkantoren specifiek zouden moeten overwegen om in te investeren:

  • Podcasts. Wat ooit een soort onhandig, nieuwkomer-op-het-blok was, is nu een algemeen aangenomen, veelgebruikt inhoudsformaat. En met name de markt voor legale podcasts is booming. Onze aanbeveling is om een ​​podcast rond uw specifieke praktijkgebied of niche te bouwen of om actuele onderwerpen zoals problemen met LegalZoom of juridische structurering voor kleine bedrijven te verwijderen.
    Transcripties van podcasts kunnen worden hergebruikt in blogposts en andere inhoud om het bereik en de betrokkenheid te maximaliseren. Lees ons artikel “Hoe podcasts uw advocatenkantoor ten goede kunnen komen” om ideeën op te doen over hoe u podcasts op uw advocatenkantoor kunt gebruiken.
  • Video. Niet echt een Spielberg? Geen probleem. Denk aan snelle, eenvoudige en duidelijke video's die waarde creëren voor uw klanten. In de advocatuur is een van de beste bronnen van video-onderwerpen uw bestaande klantenkring: welke veelgestelde vragen hebben ze? Welke specifieke uitdaging of welk casetype komt de laatste tijd steeds weer terug? Misschien kan een senior advocaat of partner meewegen om uw video's die extra autoriteit en pit te geven. U kunt ook experimenteren met LinkedIn en Facebook Live om aan de groeiende vraag naar versheid en interactiviteit te voldoen.
  • Webinars. Net als podcasts evolueren webinars snel. Webinarplatforms zoals On24, Demio en zelfs Facebook Live bouwen interactiviteit in, zoals chat en polling, evenals krachtige back-end doelgroepanalyses die marketinglijsten kunnen vullen en helpen bij het genereren van leads. Binnen de juridische ruimte zorgen virtuele panelen voor een boeiend formaat dat verschillende expertstemmen over een bepaald onderwerp oplevert.
7. Focus op merkbekendheid

We zijn aan deze lijst begonnen door de klant op de eerste plaats te zetten, en we eindigen met hoe we die klanten er regelmatig aan kunnen herinneren dat u er voor hen bent. Ik heb het over de merkreputatie van uw bedrijf. Het opbouwen van een sterk merk is een voortdurende praktijk die regelmatige aandacht en constante innovatie vereist. Het is ook een uitstekende manier om autoriteit op te bouwen in een luidruchtige markt, het vertrouwen van de klant te wekken en de onzekere omstandigheden te doorstaan ​​die de advocatuur in 2021 waarschijnlijk zullen volgen.

Gelukkig bieden advocatenkantoren een waardevolle dienst aan hun lokale gemeenschappen, wat volop kansen biedt om naamsbekendheid op te bouwen, zoals:

  • Advocaten als merkambassadeurs. Vanwege de publieke perceptie van het advocatenberoep, genieten de advocaten van uw kantoor een reputatie van autoriteit en expertise. Breng uw advocaten waar mogelijk onder de aandacht in video-inhoud, webinars en andere marketingcampagnes om die extra geloofwaardigheid en professionaliteit te geven die advocaten doorgaans belichamen.
  • Neem deel aan lokale evenementen. Dit is een geweldige manier om de naam van uw bedrijf bekend te maken, maar ook om handen te schudden, relaties op te bouwen en belangrijke lokale doelen te steunen. Win-win. In dezelfde geest kan uw bedrijf samenwerken met liefdadigheidsorganisaties en non-profitorganisaties in uw stad om uw bereik nog verder uit te breiden.
  • Gebruik echte getuigenissen van klanten. Het is één ding om over uw eigen merk te praten, en nog iets anders om het te horen van uw tevreden klanten. Bouw daartoe een proces in voor het vragen en produceren van relevante, gepolijste klantgetuigenissen voor gebruik in al uw digitale entiteiten.

Door u eerst op uw doelgroep te concentreren, ontwikkelt u een merkreputatie waarop u kunt vertrouwen. Als mensen dat geloven, zullen ze het zeker delen.

Ga mee met veranderingen en vind manieren om sterker te worden

De juridische wereld is nauwelijks immuun voor de onzekerheid en tegenstrijdige boodschappen die de laatste tijd onze bredere wereld kenmerken. Advocatenkantoren staan ​​vaak centraal om mensen en bedrijven te helpen bij het navigeren, vooral als er zich obstakels voordoen.

Dit is wat we denken dat marketing voor advocatenkantoren in 2021 zal zijn. Bedrijven die de behoeften van de klant centraal kunnen stellen bij alles wat ze doen, terwijl ze flexibel genoeg zijn om de veranderende marktdynamiek en nieuwe marketingtrends te doorstaan, zullen gedijen. De zeven hierboven beschreven trends zijn zeker goede punten om mee te beginnen.

Blog berichten

Gerelateerde artikelen.

Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

4 stappen voor het creëren van klantpersona's voor je advocatenkantoor

- leestijd 4 minuten -
 
Effectieve juridische marketing begint met strategie. Een sterke basis...
Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Vijf stappen naar marketingplanning voor advocatenkantoren in 2021

In een jaar waarin de meeste marketingplannen volledig moesten veranderen, kan het ontmoedigend...

Read more
Image of Hanno Driesser
Hanno Driesser

Hoe Apple's nieuwe privacy update impact kan hebben op je marketing inspanningen

Apple is onlangs begonnen met de uitrol van de nieuwe privacyfuncties van iOS 15, waaronder Mail...

Read more